IT-індустрія втікає із Китаю

  • 23 января, 14:18
  • 744
  • 0

Уповільнення зростання економіки та зростаюча геополітична напруженість призвели до того, що все більше технологічних компаній поспішають вивести своє виробництво з Китаю. Серед них  постачальники Apple, а також Samsung, Microsoft, Google, Amazon та багато інших.

Минулого тижня стало відомо, що за підсумками 2022 року експорт смартфонів Apple з Індії досягнув $2,5 млрд. Це вдвічі більше, ніж роком раніше. За даними джерел Bloomberg, Foxconn Technology Group та Wistron Corp виробили на своїх індійських підприємствах та експортували iPhone на суму близько $1 млрд кожна.

Експорт ще одного великого підрядника Pegatron Corp. склав приблизно $500 млн.

Враховуючи, що загальний обсяг випуску смартфонів Apple порівняно з попереднім роком практично не змінився, ця статистика говорить не так про нарощування експорту з Індії, як про прагнення Apple якомога сильніше диверсифікувати свої ланцюжки поставок і перестати бути залежною від Китаю.

Головними альтернативами китайській збірці iPhone мають стати заводи в Індії та В'єтнамі. Так, в Індії Apple раніше випускала моделі iPhone SE, 12 і 13. Їх складання відбувалося на заводі Foxconn Technology, партнера Apple, в передмісті Чена. Минулого року там розпочався випуск і iPhone14.

Ще в 2020 році компанія Тіма Кука заявила про намір перевести за межі Китаю частину виробничих потужностей з випуску ноутбуків Mac. А наприкінці 2022 року стало відомо, що до Індії американська компанія має намір перевести з Китаю і частину виробництва своїх навушників – AirPods та Beats.

Випуском навушників в Індії вже цього року займеться та сама Foxconn. А пізніше до неї має приєднатися Luxshare Precision Industry та її філії. Остання вже випускає AirPods у В'єтнамі та Китаї, але планує налагодити збирання і в Індії.

Нещодавно агентство Reuters повідомило про намір ще одного постачальника Apple перенести частину виробництва за межі Китаю. Йдеться про китайського виробника дисплеїв BOE Technology Group, який, за даними джерел агентства, веде переговори про оренду земельних ділянок у В'єтнамі для будівництва двох заводів.

У проект компанія має намір інвестувати $400 млн. Компанія постачає екрани не тільки для Apple, у списку її клієнтів та інші гіганти, такі як Samsung та LG.

Apple - далеко не єдиний гігант індустрії, який останнім часом говорить про намір вивести своє виробництво з Китаю. У цьому списку вже достатньо гучних імен.

Samsung ще у 2019-2020 роках вивела з Китаю частину виробництва смартфонів та персональних комп'ютерів до В'єтнаму. А влітку минулого року компанія заявила про перенесення туди всього виробництва дисплеїв з Китаю і Південної Кореї. Південнокорейська компанія загалом є найбільшим закордонним інвестором у в'єтнамську економіку.

Минулого місяця уряд В'єтнаму заявив, що компанія має намір збільшити свої інвестиції в економіку країни з $18 млрд до $20 млрд: корейський виробник вирішив розширити свій завод в провінції Бакнінь.

Тенденцію планомірного відходу з Китаю показує статистика. Ще вісім років тому у Samsung у Китаї було близько 60 тис. працівників. До літа минулого року їхня кількість знизилася до 10 тис. При цьому кількість персоналу в тій же Південній Кореї зросла за останні п'ять років на 20%.

Як і Samsung своє виробництво з Китаю до В'єтнаму вважав за краще перенести й інший південнокорейський виробник електроніки, компанія LG, яка інвестує $4 млрд у виробництво камер для смартфонів. При цьому раніше LG вже ліквідувала заводи в Китаї, наприклад, у Тяньцзіні, Куньшані,

а також вивела виробництво холодильників для експорту до США із провінції Чжецзян до Південної Кореї.

Масово залишають Китай  тайванські виробники електроніки. І мова не тільки про Foxconn, Wistron і Pegatron, які, крім Apple, є постачальниками таких компаній, як Dell, Sony, Tesla і Volkswagen.

Своє виробництво в країні планомірно скорочує ASUS, воліючи налагоджувати виробництво у В'єтнамі та США. Про плани перевести виробництво за межі Китаю ще у 2019 році повідомляли й інші виробники персональних комп'ютерів – HP та Dell. HP тоді заявила Nikkei, що має намір перенести 30% потужностей з випуску ноутбуків з Китаю до Тайваню та Таїланду. А Dell розглядав як альтернативу Китаю для виробництва лептопів Тайвань, В'єтнам та Філіппіни.

Microsoft тепер постачає ігрові консолі Xbox не з Китаю, а з в'єтнамського Хошиміну. Amazon отримує телевізори FireTV з Індії, а нещодавно закрив у Китаї і завод з випуску електронних книг Kindle. А Google тепер збиратиме новітні моделі своїх смартфонів Pixel не на заводі Foxconn у Китаї, а у В'єтнамі.

Масовий результат виходу з Китаю технологічних компаній має кілька причин. 

Першою стала пандемія COVID-19. Саме вона спровокувала у 2020 році закриття безлічі заводів у Китаї на карантин, залишивши світових виробників електроніки, побутової техніки та електромобілів фактично без постачання нової продукції. Адже Китай був головним виробничим цехом для десятків світових брендів. Так наприклад, у Apple на Китай припадав випуск приблизно 90% комплектуючих для iPhone, iPad та MacBook. І ця цифра була актуальною ще навесні минулого року. Здобувши такий неприємний урок у 2020 році, багато виробників задумалися про диверсифікацію виробництва.

Друга причина – політична. Торгова війна, що почалася між Китаєм і США ще під час президентства Дональда Трампа, вилилася в підвищення імпортних мит з обох сторін, обмеження на експорт американських технологій і зростання тиску китайської влади на іноземний бізнес. При цьому, враховуючи положення Китаю та США у світовій економіці, відомо, що зачіпає вона як китайські і американські компанії.

Третя причина – економічна. 2022 року ВВП Китаю зріс на 3%. І це один із найгірших показників економіки країни за останні 40 років. Для порівняння: у 2021 році ВВП зростав на 8,4%. Виною такого серйозного спаду стала та сама пандемія COVID-19 і політика нульової толерантності, з-за якою майже весь минулий рік на карантині просиділи усі найбільші міста країни. Китайська влада відмовлялася знімати жорсткі коронавірусні обмеження доти, доки вони не вилилися в масові протести. Наприкінці року було ухвалено рішення разом зняти майже всі можливі обмеження.

На економічних показниках це рішення відбитися поки не встигло, на відміну від показників захворюваності і смертності, що зашкалюють.

«Слабіюча економіка. Карантини пов'язані з COVID-19. Взаємні торговельні санкції. Можливий конфлікт через Тайвань. У компаній багато причин, щоб скоротити свою діяльність у Китаї», - вважає старший науковий співробітник аналітичного центру Американського інституту підприємництва Дерек Сіссорс. А тому новини про те, що чергова велика компанія вирішила попрощатися з Китаєм, у найближчому майбутньому з'являтися не перестануть.


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий