Державна податкова служба спільно з профільним комітетом парламенту та Міністерством цифрової трансформації має намір впродовж 2023 року запровадити цілий набір сервісів, які дозволять максимально перевести адміністрування податків до онлайн-формату.
Про це у коментарі Mind повідомив голова комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. За його словами, буде оцифровано більшість процесів, пов'язаних з поданням звітності, виправленням виявлених у ній помилок та з податковим контролем. При цьому Гетманцев також обіцяє мінімізувати фізичний контакт між платниками податків та ДПС.
Навіщо це взагалі потрібно?
Розвиток сервісів із надання державних послуг у віддаленому форматі – це тренд. І не лише в Україні. За даними Statista, до кінця 2022 року індекс поширення державних онлайн-послуг (EGDI) у багатьох країнах Західної Європи і не лише перевищував позначку 0,9 (чим ближче до 1 – тим краще). Наприклад, у Данії цей індекс найвищий і становить 0,97, у Південній Кореї та Фінляндії – 0,95%, в Естонії, Нідерландах, Новій Зеландії – 0,94. В Україні значення цього індексу становить близько 0,8.
До того ж українське Міністерство цифрової трансформації ще у 2019 році озвучило стратегію, згідно з якою до 2024 року 100% усіх державних послуг в Україні будуть доступні онлайн. У принципі, рух у цьому напрямі справді є. І сервіс «ДіЯ» – тому доказ.
Проте саме у частині податкових сервісів існує чимало прогалин. Хоча міграція ДПС до онлайн-середовища має низку важливих переваг:
- суттєве скорочення часу на адміністрування податків;
- мінімальна участь людини у податковому контролі, а отже, зниження корупційних ризиків;
- значне зменшення кількості податкових перевірок;
- зниження витрат на утримання податкового апарату.
Як відбувається диджиталізація ДПС в Україні?
І уряд, і депутати за останні роки кілька разів анонсували перезавантаження податкового адміністрування та переведення ДПС у «цифру».
Ще у січні 2018 року почав функціонувати оновлений «Електронний кабінет платника податків», який отримав скорочену назву «Електронний кабінет». У ньому з'явилася можливість подавати звітність, листуватися з податковою, відстежувати заборгованість зі сплати податків. Але функціонал кабінету все одно досить мізерний, відсутня інтеграція із зовнішніми програмами обліку, з банківськими сервісами тощо.
Крім того, тоді ж, у 2018 році, представники ДПС повідомляли про плани щодо впровадження спеціалізованих програмних продуктів (мобільних застосунків) для доступу до онлайн-сервісів податкової як для фізосіб, так і для бізнесу (фізосіб-підприємців та юридичних осіб).
Але повноцінної диджиталізації податкової так і не сталося. Хоча це не просто «добра воля» фіскалів. Іти в ногу з технічним прогресом їх безпосередньо зобов'язує п.п. 191.1.27 Податкового кодексу, згідно з яким податкова служба має забезпечувати розвиток, технічний супровід інформаційно-телекомунікаційних систем та технологій, автоматизацію процедур, впровадження електронних сервісів для платників податків.
Головна проблема в тому, що немає єдиної екосистеми, за допомогою якої платник податків може вирішувати всі свої питання (або більшість із них): подавати декларації, сплачувати податки, реєструвати СПД чи ініціювати ліквідацію ФОП. Весь функціонал розкиданий по різних сервісах. Щось потрібно робити через кабінет платника податків, щось – на порталі «ДіЯ», а певні послуги (оформлення ліцензій чи дозволів) досі існують лише у паперовій формі.
Що передбачає нова концепція «податкової у смартфоні»?
Диджитал-реформа ДПС та пов'язаних з нею процесів проходитиме у кількох напрямках (якщо виходити зі слів Гетманцева, оскільки фінальна версія концепції поки що не оприлюднена):
- Запуск декларування доходів через смартфон (як для платників фізосіб, так і для підприємців).
- Створення бази «білих» та «ризикових» платників податків, що дозволить диференціювати податкові перевірки.
- Переробка кабінету платника податків та його інтеграція (через API) із зовнішніми сервісами та банками.
- Можливість делегувати банку адміністрування податків фізособи-підприємця (за згодою СПД).
- Використання електронного акцизу з контролем руху товарів від виробника до постачальника.
- Оновлення системи реєстрації ПДВ-накладних (СМКОР) з фокусуванням на потенційно неблагонадійних платників.
- Оптимізація процедур, пов'язаних із відшкодуванням ПДВ, та скорочення строків прийняття рішення про повернення ПДВ з держбюджету до 7 днів.
- Створення оновленого центру підтримки платників податків, який буде побудований за принципом call-центрів найбільших приватних компаній.
Як це все працюватиме на практиці?
Якщо взяти як приклад три ключові блоки диджиталізації – декларування, угруповання платників податків та е-акциз, – функціонуватиме це таким чином.
1. Подання декларації за допомогою смартфона:
- буде розроблено програмне рішення, яке можна встановити у вигляді програми. Користуватися ним зможуть як платники-фізособи, так і підприємці;
- сама декларація вже буде заповнена на підставі тих даних, які має податкова (про доходи, про активи тощо);
- платник має можливість перевірити декларацію на наявність помилок, прогнавши через спеціальні автоматичні тести, та одразу ж виправити їх;
- після надсилання декларації на верифікацію, ДПС проводить звірку та висуває платнику претензії лише за ті помилки, які він не виправив заздалегідь;
- усі контакти з представниками податкової служби відбуваються виключно онлайн (наприклад, через вбудований у застосунок сервіс обміну повідомленнями).
2. Аналіз ризиковості платників податків:
- ДПС присвоюватиме кожному платнику податковий цифровий профіль;
- наповнення цього профілю відбуватиметься виходячи з його історії (сплата податків, наявність порушень, штрафів тощо);
- на основі акумульованих даних платники податків отримуватимуть «зелений» (надійний) та «червоний» (ризиковий) статуси;
- наявність «зеленого» статусу гарантуватиме мінімальну увагу з боку податківців, тоді як «червоний» статус стане приводом для посилених перевірок та контролю.
3. Електронна акцизна марка:
- буде створено єдину систему відстеження обігу всіх підакцизних товарів (алкоголю, тютюнових виробів, палива);
- усі виробники, імпортери та продавці підакцизних товарів будуть зобов'язані реєструватися в цій системі;
- ДПС стане головним та єдиним емітентом електронних акцизних марок;
- сама електронна акцизна марка випускатиметься у формі унікального QR-коду, який наноситься на упаковку/тару товару;
- за допомогою коду відбуватиметься відстеження всього шляху товару – від виробника до постачальника, а потім до кінцевого споживача.
Знову ж таки, повторимося, що всі ці алгоритми та механізми попередні, оскільки конкретних напрацювань та рішень ще не існує. Тому в ході їх впровадження та запуску можуть відбутися суттєві зміни.
Що може стати на заваді диджиталізації податкового адміністрування?
Оскільки спроби реформувати податковий сервіс в Україні робилися вже не раз, немає гарантій, що запропонована концепція також успішно буде втілена в життя. Цьому може завадити:
- відсутність необхідного фінансування у держбюджеті;
- опір з боку податкової, яка звикла працювати за «старими» лекалами;
- затягування реальних термінів розробки та впровадження необхідних рішень;
- неприйняття платниками податків нових сервісів, якщо вони в житті виявляться далеко не такими зручними, як на папері, а також через недовіру до податкових органів у принципі.
Втім, Данило Гетманцев заявив, що диджиталізація – один із магістральних напрямків податкової реформи на 2023 рік. За його словами, до 2024 року все вже має бути готовим до нормальної експлуатації, а саме адміністрування буде навіть комфортнішим, ніж «…у країнах Західної Європи».
0 комментариев
Добавить комментарий