Конспект презентації партнера Andreessen Horowitz Пітера Левіна.
На графіку нижче видно, що за останні 30 років засновано близько 200 компаній, в основі яких лежить відкритий вихідний код.
У сукупності ці підприємства залучили понад $ 10 млрд капіталу, при цьому вартість угод за останні десять років зросла. Три чверті компаній і 80% залученого капіталу з'явилися після 2005 року. Левін вважає, що це тільки початок.
У 2008 році, коли Sun Microsystems придбала MySQL за $ 1 млрд, Левін був переконаний: це стеля для будь-якої компанії з відкритим вихідним кодом. Але Cloudera, MongoDB, Mulesoft, Elastic і GitHub стали частиною багатомільярдних угод і вийшли на біржу.
Відкритий вихідний код входить в усі сфери розробки. Якщо раніше його долею ставали бази даних і операційні системи, зараз його можна зустріти майже в будь-якій індустрії - від фінансових технологій і онлайн-торгівлі до освіти і кібербезпеки.
Щоб зрозуміти, що стало причиною популярності відкритого вихідного коду, автор пропонує поглянути на його історію.
Історія відкритого вихідного коду
Вихідний код 0.0 - епоха «безкоштовних програм»
Фахівці і любителі стали розробляти код і ділитися ним безкоштовно в середині 1970-х років; філософія того часу: програмами треба ділитися.
Левін працював у Фонді відкритих програм Массачусетського технологічного інституту, де, за його словами, не було зарплати, а гроші співробітники отримували у вигляді дослідницьких грантів.
Вихідний код 1.0 - епоха підтримки і послуг
З появою Linux в 1991 році відкритий вихідний код довів свою важливість і виявився кращим і більш швидким способом розробки основних програмних технологій. Тоді ж компанії почали перші експерименти з отримання прибутків із відкритого коду.
У 1998 році з'явилися перші бізнес-моделі (Red Hat, MySQL), які надавали платну підтримку і різні послуги, залишаючи програмне забезпечення безкоштовним. Однак гіганти на кшталт Red Hat і Microsoft давали зрозуміти, що відкритий вихідний код не стане таким же економічно вигідним, як закритий.
Вихідний код 2.0 - хмарні програми і відкриті технології
До середини нульових економічна ситуація в індустрії відкритого коду змінилася. З'явилися хмарні технології, SaaS-проекти з відкритим вихідним кодом.
Користувачеві все одно, відкритий код лежить в основі програми чи ні, вважає Левін. Це призвело до економічного зрівнювання компаній з закритим і відкритим вихідним кодом.
Якщо в 2001 році генеральний директор Microsoft Стів Балмер називав відкритий код «злоякісною пухлиною», то тепер компанія сама використовує технології відкритого вихідного коду і вкладається в розвиток подібних проектів.
Благотворний цикл відкритого коду
З технічного боку відкритий вихідний код - кращий спосіб створення програмного забезпечення, вважає експерт, оскільки він прискорює процес зворотного зв'язку, оновлень, підвищує надійність програми і дозволяє безлічі талановитих людей внести вклад.
Однак повністю потенціал відкритого вихідного коду розкривається тоді, коли технологічні інновації поєднуються з бізнес-інноваціями. Без таких бізнес-моделей, як платна підтримка, Open Core і SaaS, відкритий код не став би популярним.
Економічний інтерес створює благотворний цикл. Чим більше інновацій відбувається в сфері бізнесу, тим більше стає співтовариство розробників. Це стимулює технологічні інновації, що збільшує економічний стимул для вкладення у відкритий вихідний код.
Від чого залежить успіх бізнесу
Успіх бізнесу, в основі якого лежить ПО з відкритим вихідним кодом, тримається на трьох стовпах. Вони з'являються поступово і в зрілої компанії стають елементами, які необхідно постійно підтримувати.
- Відповідність проекту спільноті. Проект повинен створити навколо себе співтовариство розробників, які беруть активну участь у створенні бази відкритого вихідного коду. Відповідність можна виміряти зірками GitHub, коммітамі, запитами на включення коду або зростанням числа учасників.
- Відповідність продукту ринку. Програмне забезпечення повинно бути привабливим для користувача. Це вимірюється кількістю завантажень і використанням.
- Відповідність вартості продукту ринку. Клієнти повинні хотіти платити за вашу пропозицію. Успіх тут вимірюється доходом.
Три стовпи обов'язково повинні бути присутніми в життєвому циклі компанії, у кожного є вимірна кінцева мета.
Відповідність продукту спільноті
Проекти з відкритим вихідним кодом можуть починатися як всередині великих компаній, так і в академічних колах. Не так важливо, де зародився проект, як наявність у нього керівника, який спрямовуватиме зусилля людей.
Відповідність проекту спільноті вимагає активної участі і постійного визнання розробниками.
Відповідність продукту ринку
Коли у проекту з'являється керівник і активна група співавторів, наступний крок - відповідність продукту ринку. Керівник повинен розуміти, яку проблему вирішує їх програма, кому необхідне рішення і які альтернативи є на ринку.
Без чіткого розуміння користувачів, їх проблем проект розпилиться на багато напрямків і сповільниться, а то і зовсім зупиниться в розвитку.
Працюючи над відповідністю продукту ринку, важливо подумати, як забезпечити цінність продукту, за яку користувач буде готовий платити. Тут автор відзначає одну поширену помилку: іноді продукт стає занадто хорошим.
Він настільки відповідає ринку, що не може рости і збільшувати дохід. А значить, і керівнику, і спільноті варто задуматися, як монетизувати проект в майбутньому.
Відповідність вартості продукту ринку
Останній етап - визначення ринкової вартості продукту і отримання доходу. Секрет відповідності вартості продукту ринку полягає в пошуку того, що важливо клієнту, і того, за що він готовий платити.
Найчастіше відповідність ринкової вартості залежить не стільки від того, що продукт робить, скільки від привабливості цього продукту. Наприклад, цінність відкритого вихідного коду полягає не тільки в його функціональності, але і в перевагах у використанні.
Тому, продумуючи комерційну пропозицію, необхідно зрозуміти, чи вирішує ваш продукт найважливішу проблему того чи іншого бізнесу або дає деякі експлуатаційні переваги; чи складно його відтворити або знайти альтернативне рішення; чи потрібні інші рішення для груп або організацій, які не передбачені в вихідному коді.
Це не вичерпний список, але ось для яких функціональностей компанії можна визначити ринкову вартість продукту:
- Забезпечення надійності, експлуатаційної готовності та безпеки продукту.
- Інструменти і доповнення.
- Визначення якісної роботи.
- Контрольні випробування.
- Сервісне обслуговування.
Вибір бізнес-моделі
Модель «Підтримка та послуги»
Модель епохи «Вихідний код 1.0», і компанія Red Hat тут досягла неймовірних масштабів і міцно зайняла частку ринку. Якщо компанія вирішить піти цим шляхом, то, вважає автор, конкуренції з Red Hat не уникнути.
Модель Open Core
Для локального програмного забезпечення. Левін попереджає про можливе виникнення проблеми з відчуженням спільноти при визначенні того, які функції належать до якого коду, відкритого або пропрієтарного. Головна пастка - спільнота вирішує, що їй не подобається пропріетарна сторона коду, і вони розробляють власний новий проект з тієї ж кодової базою.
SaaS-модель
Компанія надає повний хостинг ПО. Якщо цінність і конкурентна перевага компанії полягають в якісному ПО, SaaS - хороший вибір. Існує небезпека конкуренції з іншими фірмами на основі відкритого коду, так як SaaS-бізнес зазвичай базується на хмарному хостингу.
Хмара і конкурентна перевага
Левін пише: як тільки бізнес з відкритим вихідним кодом досягне певної зрілості, ймовірно, виникне загроза публічних хмар і підніметься тема ліцензування.
Однак він вважає, що компанії витрачають на обговорення занадто багато часу і роблять з мухи слона. Не існує жодної компанії з відкритим вихідним кодом, яку б повністю витіснив хмарний провайдер.
Сам код, вважає Левін, - не конкурентна перевага. Головне - спільнота і підхід компанії до розвитку. Незалежні фірми з відкритим вихідним кодом мають три основних конкурентних переваги:
- Корпоративні клієнти не хочуть залежати від постачальника.
- Вони хочуть купувати у тих людей, які написали код.
- Великі компанії не мають того досвіду, який є у компаній з відкритим кодом.
Три цих пункти разом стають конкурентною перевагою компанії, і саме тому загальнодоступні хмари витіснили компанії з відкритим вихідним кодом.
Далі Левін розглядає, як вибудувати організацію на основі трьох стовпів, згаданих вище.
Вихід на ринок і воронка продажів
Левін розглядає шлях від створення коду до виходу компанії на ринок за допомогою воронки продажів зі своїми особливостями. Він виділяє чотири стадії:
- Управління співтовариством розробників підвищує обізнаність і інтерес до вашого продукту.
- Ефективне управління продуктом веде до створення бази користувачів.
- Поява потенційних клієнтів і розвиток бізнесу дозволяє оцінити намір користувачів визначити потенційну вартість і можливість продажу.
- Самообслуговування і продаж послуг забезпечують і підвищують цінність платного продукту або послуги.
Стадія перша: обізнаність і інтерес - управління спільнотою розробників
Пряме спілкування з розробниками і поширення інформації про продукт серед них необхідно для успіху на наступних стадіях. У міру розширення компанії потрібна спеціальна команда євангелістів-розробників, яка володіє як технічним досвідом, так і сильними комунікативними навичками.
Саме вони стануть послами, розкажуть про важливість і цінність проекту. Це не можна назвати продажами, тому що мета - лише зацікавити і проінформувати людей про продукт; до того ж на цій стадії будь акцент на продажах може підірвати репутацію компанії.
Левін стверджує, що кількість призначених для користувача реєстрацій і завантажень - загальний вимір успішності як відкритого, так і пропрієтарного програмного забезпечення, тому важливо не те, що ви вимірюєте, а наскільки точно.
Як приклад автор наводить власну компанію XenSource. Показники завантажень були неточними, тому що включали в себе безліч розпочатих, але не завершених завантажень.
Стадія друга: розгляд - управління продуктом
Найуспішніші компанії мають структуру або керівні принципи, які допомагають їм розмежувати, що буде платним, а що безкоштовним. Корисно мати таблицю порівняння функцій, щоб клієнти і ваше співтовариство розуміли різницю між платною і безкоштовною версіями.
Що стосується самого продукту, необхідна аналітика, яка допоможе зрозуміти користувачів і передбачити, скільки з них перетворяться в покупців.
Це складний процес, попереджає автор, і оптимальна грань між безкоштовним і платним визначається методом проб і помилок. Для багатьох творців відкритого вихідного коду цей експеримент з продуктом нескінченний, і успіх виходу на ринок залежить від постійного зворотного зв'язку.
Стадія третя: оцінка і намір - залучення клієнтів і розвиток бізнесу
Перша частина цієї стадії - вихідний маркетинг, який повинен віддавати пріоритет кампаніям, орієнтованим на конкретні сегменти ринку.
Звернувши увагу на користувачів, ви дізнаєтеся, які професіонали і відділи використовують продукт, їх інтереси. Потім виходить маркетинг націлюється на розробників або ІТ-фахівців, яким ваш продукт здасться цінним.
Далі йде робота з розвитку продажів. Представники відділу продажів повинні проявляти інтерес до користувачів, тому, що вони роблять з продуктом.
Залучених клієнтів можна розділити на групи, відповівши на два питання:
- Яку організацію представляє розробник або користувач.
- Чи використовує користувач ваш проект для чогось, пов'язаного з більш великою корпоративною метою.
Стадія четверта: покупка і розширення
На думку Левіна, після появи в компанії кваліфікованих фахівців з продажу існує два основні варіанти продажів.
Перший - самообслуговування, коли окремий користувач (фізична особа) купує продукт. Другий - укладення угоди на рівні відділу або введення продукту на всьому підприємстві-клієнті.
Як виглядають успіх і невдача
Перша невдача - користувач не стає покупцем. Це означає, що продукт відповідає ринку, але його вартість - ні. Друга - зростання проекту відстає від продажів, тобто продукт не відповідає ринку. Третя невдача - комерційна пропозиція зіпсувала репутацію компанії в очах розробників. В такому випадку, вважає автор, в продукті забагато пропрієтарного коду і недостатньо відкритого.
Що радить Левін: спочатку інвестувати в співтовариство розробників, проект з відкритим вихідним кодом і користувачів, а потім вже приступати до формального маркетингу та продажу. І не випускати з уваги три головних питання: хто ваші користувачі, хто ваші покупці і чим безкоштовний і платний продукти корисні і користувачеві, і покупцеві.
У разі успіху складеться графік, подібний наведеному вище. На осі Y - дохід з одного клієнта, а на осі X - час. Цей графік (результат роботи Левіна в якості члена ради директорів GitHub) показує, як дохід від фізичних осіб (помаранчева лінія) і корпоративних відділів (зелена лінія), так і від підприємств (синя лінія).
Вихідний код 3.0
Продукти майже кожної великої ІТ-компанії - від Facebook до Google - написані за допомогою програмного забезпечення з відкритим вихідним кодом. Ці компанії все частіше створюють власні проекти з відкритим вихідним кодом: у Airbnb більше 30 таких проектів, а у Google - понад 2000.
0 комментариев
Добавить комментарий