Українська ІТ-Індустрія: перезавантаження в умовах війни

  • 11 мая, 19:23
  • 3991
  • 0

Розуміючи важливість глибинних аналітичних досліджень національної  ІТ-галузі для формування державою та бізнесом ефективної стратегії її подальшого розвитку, IT Ukraine провело нове дослідження за участі членів Асоціації та у партнерстві з українськими ІТ-кластерами у Вінниці, Дніпрі, Києві, Конотопі, Маріуполі, Одесі, Рівному, Тернополі, Харкові, Хмельницькому, Черкасах, Чернівцях, Чернігові. Раді поділитися результатами та новими даними цього дослідження.

Потенціал ІТ-Індустрії

Стрімке зростання індустрії більше ніж на 50% протягом 2019-2021 років  продовжувалось до самої війни і, згідно з даними Національного Банку України, в лютому 2022 року досягло найвищого за всю історію українського ІТ-ринку щомісячного показника експорту – 839 млн дол. США, що на 43% більше за аналогічний період 2021 року (480 млн дол. США).

За підсумками 2021 року галузь забезпечувала 37% в експорті комп’ютерних послуг та $6,8 млрд надходжень до економіки України, сплатила податків та зборів на 23,5 млрд грн. На початок 2022 року в індустрії працювали 285 тис. ІТ-спеціалістів.

Протягом І квартал 2022 року, ІТ-індустрія забезпечила рекордних 2 млрд дол. США експортних надходжень в умовах війни. Аналогічний показник у 2021 році становив 1,44 млрд дол. США. Таким чином, обсяг ІТ-експорту збільшився на 28%.

У березні 2022 року українська ІТ-галузь зберегла 96 % обсягу експорту ком’ютерних послуг (522 млн. дол. США) у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (546 млн. дол. США) та довела свій запас міцності в умовах нестабільності та підвищених ризиків.  

Як ІТ-фахівці допомагають Україні під час війни

За новими даними, до лав ЗСУ пішли у середньому 3% ІТ-спеціалістів (на 1% більше за попередній з показник). При цьому, цифри змінюються в залежності від масштабів компанії:

  1. у компаніях розміром 1200-3000 чол. приєдналися 2% співробітників;
  2. у компаніях 200-1200 чол. - до 4,5% співробітників;
  3. у компаніях до 200 чол. - до 1,8% співробітників.

Суттєво збільшився показник залученості спеціалістів в урядових проектах та кібервійську з 5% - до 9% по індустрії:

  1. у компаніях розміром 1200-3000 чол. - 5% співробітників;
  2. у компаніях розміром 200-1200 чол. - 14% співробітників;
  3. у компаніях до 200 чол. - до 8%співробітників.

За два з половиною місяці війни IT-індустрії вдалося не лише зберегти свою операційну діяльність, але й активно підтримувати Збройні Сили України та Державу. За весь цей час, компанії-учасниці дослідження перерахували 806 млн грн. на благодійні фонди та різні гуманітарні цілі. На постійній основі закуповується військова техніка, спорядження, одяг, технічне оснащення та інші необхідні для наших захисників речі. Так, компаніями, які взяли участь у дослідженні, було закуплено та передано на потреби ЗСУ 11102 бронежилетів, 6574 шоломів, 140 автівок, 700 турникетів, 136 дронів, 3 старлінків, 3756 ноутбуків та планшетів, 834 рацій та засобів зв'язку, 332 приладів нічного бачення, 255 тепловізорів, 812 військових аптечок тощо.

Залишаюсь економічною опорою для держави у воєнний час, ІТ-бізнес чи не єдиний, хто сплачує податки наперед. 27% опитуваних компаній сплатили заздалегідь 165 млн грн. податків. У середньому щомісяця до бюджету України ІТ-компанія в залежності від розміру сплачує наступний обсяг податків:

  1. компанія розміром 1200-3000 – до 42 млн грн;
  2. компанія розміром 200-1200 – до 1,5 млн грн;
  3. компанія до 200 – до 810 тис грн.

Стійкість галузі

В умовах війни більшість компаній зберегли клієнтів і контракти попри всі ризики, заявлені клієнтами, як невиконання проєктів через війну, мобілізацію ключових інженерів, нестабільність в країні, фізичну безпеку даних, кіберзагрози, відсутність інтернету, неможливість працювати з розробниками, які знаходяться на території активних військових дій.

Загалом, 52% компаній зберегли 100% своїх контрактів, 32% компаній - 90-99% контрактів. Лише 16% компаній втратили 10% і більше своїх контрактів.  

Основними факторами збереження клієнтів стали:

  1. високий рівень лояльності клієнтів;
  2. тривалі партнерські відносини;
  3. стабільність делівері;
  4. постійна комунікація з клієнтами;
  5. швидка стабілізація бізнес-процесів, у т.ч. завдяки ВСР;
  6. оперативна релокація команд та відновлення операційної роботи;
  7. проявлена висока соціальна відповідальність компаній на принципах People safety;
  8. висока якість надання послуг, навіть в умовах війни.

Водночас, серед причин втрати клієнтів компанії визначають геополітичні ризики та безпеку, внутрішню політику клієнта, відмову працювати з клієнтами з росії та білорусі, зміну клієнтом стратегії розвитку, релокацію команд або мобілізацію, втрату ланцюгів поставок.

Прогнози розвитку ІТ-бізнесу на 2022 рік

За нашими новими даними, вже під час війни 77% ІТ-компаній залучили нових клієнтів, 56% з них очікує на зростання на 5-30% у цьому році. 41% компаній прогнозує збереження існуючих обсягів на рівні 50-100%. Лише  3% компаній очікують падіння обсягів на 50% і більше.

Релокація бізнесів та команд

Найбільший відсоток релокованих співробітників припав на компанії 1200+ чол. (32%), у компаніях 200-1200 чол. ця цифра становить – 24%, у компаніях до 200 чол. - всього 14%. Основними країнами релокації стали Польща, Німеччина, Іспанія, Румунія, Португалiя, Болгарія, Нідерланди, Туреччина, Чехія, Молдова, Хорватія.

При цьому, нові офіси планують відкрити всі великі компанії (1200+ чол.) та 64% компаній 200-1200  чол. Натомість 75% компаній до 200 чол. не планують розширюватися. Серед потенційних країн відкриття офісів: Польща, Румунія, Іспанія, Болгарія, Португалія, Хорватія та Велика Британія. Компанії очікують, що після закінчення війни за кордон вийдуть до 18-25% співробітників. 


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий

IT Новости

Смотреть все