Як пандемія змінює ринок IT

  • 12 октября, 10:02
  • 2125
  • 0

Автор: Наталія Сіромаха, молодший віцепрезидент з інжинірингу, лідер харківського офісу GlobalLogic 

Останні кілька років, до пандемії, ми бачили зростання українського IT-ринку. Якщо в 2016 році експорт IT-послуг становив 1,975 млрд доларів, то в 2019 ця цифра подвоїлася і досягла 4,171 млрд доларів. В 2020 році ситуація дещо змінилася

Наталія Сіромаха

До і після карантину

Ринок IT стабільно розвивався протягом останніх 3-4 років і, за даними IT асоціації України, його зростання становило 20-25% на рік. А в 2019 році цей показник досяг рекордних 30%.

Основні причини: відносно сприятливі умови для ведення бізнесу та іноземні інвестиції. За останні кілька років Україна розширила співпрацю з країнами Євросоюзу і США, які якраз і є основними замовниками послуг IT-компаній.

Крім того, українське IT цікаве інвесторам. Минулого року вони вклали в IT-компанії $544 млн, що майже в 7 разів більше, ніж, наприклад, в 2016 році.

За останні 5 років ринок зріс в 2 рази, з 90 до 180 тисяч.

Але глобальна криза, викликана пандемією коронавірусу, призупинила роботу багатьох сфер і вплинула на IT-індустрію. Ми побачили скорочення відкритих та існуючих позицій майже у всіх компаніях на ринку.

Найсильніше криза пандемії вдарила по компаніям з невеликим або вузькоспеціалізованим портфоліо замовників зі сфер туризму, роздрібної торгівлі, промислових підприємств та інших.

Спад попиту в одних індустріях дав можливість задовольнити швидкозростаючий запит з боку високотехнологічних, цифрових і хмарних сервісів: телемедицина і віддалений моніторинг пацієнтів, онлайн торгівля, віддалені сервіси управління і моніторингу обладнання, віртуальні тренінгові центри і віртуалізація дизайн- та інженерних студій, медіа і телеком.

Звичайно, це не перша криза для IT-галузі. Наприклад, в 2014 році на тлі подій в Україні локальний IT-ринок впав на 45%. Прогноз на 2015 рік був песимістичним. Багато компаній змогли диверсифікувати ризик, розвиваючи центри в СЕЕ, і незначна стабілізація політичної ситуації призвела до поступового відновлення ринку. Збільшилася кількість IT-компаній, зросла потреба в кваліфікованих фахівцях.

Незважаючи на глобальну кризу 2020, ми вже бачимо позитивну динаміку на локальному ринку. За даними DOU, тільки в липні було відкрито понад 5 тисяч позицій на ринку. Це на 10% менше, ніж у липні минулого року, але саме таким був середній показник 2019.

Я живу і працюю в Харкові, тому хочу поділитися деякими спостереженнями, яка ситуація з IT в моєму місті. Харків – друге за величиною IT-місто після Києва – за останніми даними, 14,5% всіх українських інженерів живуть і працюють у Харкові. А це понад 30 тисяч фахівців, які розробляють різнопланові проєкти – від мобільних додатків, сайтів та онлайн-ігор до складних промислових систем, рішень для безпеки та охорони здоров’я. Наприклад, тільки харківський офіс GlobalLogic в березні цього року виріс до 1,000 інженерів, а зовсім нещодавно ми перейшли позначку в 1,100 фахівців.

Щороку харківські виші випускають близько двох тисяч профільних інженерів, їх хороша підготовка – одна з переваг міста. Однак кваліфікація фахівця залежить не тільки від вищої освіти, а й від інвестицій в саморозвиток.

Карантин створив нові можливості для саморозвитку: багато освітніх платформ дали безкоштовний доступ до своїх курсів, тренінги і тех-струми перевели в онлайн, що розширило географію учасників.

Сьогодні в Харкові зосереджено понад 500 активних IT-компаній, а минулого року з’явилося 38 нових. І справа не тільки в кількості, але і якості. Адже інженерія тут – не новий тренд, а традиційний напрямок. За рік 165 компаній в Харкові перейшли з категорії extra small (до 20 фахівців) до small (кількість фахівців 21-80). Тобто близько 34% харківських активних ІТ-компаній виросли і зміцнювали свої позиції.

Що буде далі?

Криза 2020 змінила підходи до ведення бізнесу і співпраці з компаніями, створила нові тренди і запит на цифрову трансформацію. Адже це вже не перевага, а необхідність у справжніх реаліях.

  • Віддаленої співпраці стане більше

Ми будемо все частіше спостерігати перехід бізнесу в онлайн, а віддалена робота може перейти з категорії тимчасової в буденне. Наприклад, в компанії Twitter вже дозволили своїм співробітникам працювати дистанційно на постійній основі. Понад 90% фахівців компанії GlobalLogic виконують свої завдання у віддаленому режимі, компанія за час карантину відпрацювала механізм повністю віддаленого onboarding нових фахівців на проєкти. Зрештою це дозволило нам почати пошук фахівців у нових для нас локаціях.

  • Бізнес буде все частіше представлений онлайн

Якщо раніше деякі компанії могли обходитися тільки офлайн форматом, то зараз бути онлайн необхідно. Магазини, які не були представлені в мережі, зазнали фінансових втрат.

У той час коли на інтернет-платформах, навпаки, попит зріс в рази. E-commerce проєкти ще більше зміцнили свої позиції. Сфера освіти, так само як і офлайн магазини (за винятком супермаркетів), виявилася не готова до переходу в онлайн. Вона особливо потребує комплексного плану з цифрової трансформації.

Згідно з нашим дослідженням, найвищий попит на діджиталізацію в умовах кризи буде у сферах охорони здоров’я, медіа, телеком. Саме ці індустрії будуть впроваджувати все більше технологічних новацій в своїх нішах.

Наприклад, Цифрова трансформація в медицині збільшила попит на телемедицину. Так, в США в організації охорони здоров’я MedStar Health середня кількість звернень на онлайн-консультацію з лікарем за день зросла з 2 до 4150 за два місяці карантину.
За прогнозами Frost & Sullivan, в Америці на індустрію телемедицини чекає семиразове зростання до 2025 року. У свою чергу, це стимулює галузь приділяти більше уваги користувацькому досвіду.

Таким чином, зросте потреба в якісній віддаленій діагностиці, а також в інтерактивних віртуальних помічниках, які будуть допомагати пацієнтові відстежувати своє самопочуття і вчасно приймати ліки. Над такими інноваціями вже працюють IT-інженери з усього світу.

  • Український IT-ринок може сповільнитися, але не зупинитися

Незважаючи на тимчасові економічні труднощі, в українського IT великий потенціал. Умови на ринку і поточна ситуація впливають на темпи розвитку, але експертиза інженерних талантів значить досить багато.

У 2020 році український IT-ринок може уповільнити зростання, але точно його не зупинить. IT-фахівці звикли працювати віддалено, а попит на цифрову трансформацію бізнесу глобально зростатиме. Замовники з США і ЄС не підуть з українського ринку, а компанії будуть більше диверсифікувати портфель клієнтів і проєктів.

Криза – закономірний етап розвитку економіки. Він може бути як стартом для нових напрямків, так і кінцем для вже застарілих. Так само в IT з’явиться запит на нові технології та рішення. У будь-якому випадку, велику роль відіграє експертиза інженерних талантів, в чому якраз досягає успіху українське IT.


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий