Одним зі стратегічно важливих напрямків Kharkiv IT Cluster є адвокація та лобіювання інтересів спільноти в непевні часи військового стану та постійних законодавчих змін.
Саме тому Kharkiv IT Cluster організував панельну дискусію за участі провідних юридичних експертів ком’юніті — BELPART, Crowe Mikhailenko, Lexade, Tretten Lawyers, де розібрали ключові питання, що хвилюють ІТ. Захід відвідало 150 представників ІТ-бізнесу, 100 ІТ-компаній було проконсультовано.
Про те, як реагувати на оновлення закону про мобілізацію, які існують шляхи отримання критичності та чи працює бронювання через Дія.Сіті — у статті.
Новий закон про мобілізацію: ключові аспекти для бізнесу
З 18 травня набрали чинності зміни, внесені до закону про мобілізацію. Вони вплинули не тільки на права й обов'язки фахівців та керівників, але й суттєво торкнувся ведення бізнесу. Тепер підприємства мають:
- Сприяти прибуттю працівників до ТЦК та СП. Керівники мають сприяти явці військовозобов'язаних на збірні пункти шляхом вжиття інформаційних та організаційно-технічних заходів.
- Військово-транспортний обов’язок. Він включає в себе проведення заходів, пов’язаних з військовим обліком, завчасною підготовкою та передачею в особливий період транспортних засобів і техніки військовим формуванням.
Відбулися зміни й у ведення військового обліку:
- Керівник підприємства, установи, організації входить до групи оповіщення у випадку видання повістки.
«Проте для керівників підприємств та інших організацій, крім ТЦК та СП, посвідчення на видання повісток наразі не передбачено законом. Законодавство вже вимагає наявності такого посвідчення для роботодавців, але питання щодо його впровадження ще не вирішено», — зазначає керівна партнерка BELPART, Анна Бєлолипецьких.
- Змінився порядок вручення повісток та доставлення працівника до ТЦК та СП. Зараз у випадку дистанційної роботи паперову повістку направляємо на адресу реєстрації співробітника, або видаємо особисто. В подальшому його необхідно доставити до ТЦК та СП. Рекомендується це робити за фізичного супроводу відповідальної особи на підприємстві.
«Відповідальність за невиконання норми покладається саме на роботодавця. Спочатку адміністративна відповідальність — санкція у розмірі 59 500 гривень, а в подальшому можлива і кримінальна — перешкоджання законній діяльності Збройних Сил України», — зауважує керівна партнерка BELPART, Анна Бєлолипецьких.
Оновлення даних військовозобов'язаних: вимоги та наслідки
Одним з основних пунктів мобілізаційної кампанії в 2024 році є те, що особи, які підлягають військовому обліку з 18 до 60 років мають оновити свої облікові дані до 16 липня 2024 року.
Актуалізувати інформацію про себе можна по-різному: оновити дані в ТЦК, через е-кабінет (Резерв+) або у ЦНАПі. Останній спосіб — найпоширеніший серед військовозобов'язаних на території України. Його перевагою є одноразовий візит із наданням лише двох контактів: номер телефону та фактична адреса проживання.
Результатом процедури актуалізації через ТЦК та СП буде вклеєний у військовий квиток VIN-код. Зчитавши його, поліція або військкомат перевірятимуть особу, яка їх цікавить, через реєстр «Оберіг». Після актуалізації даних через ЦНАП або Резерв+ є військовозобовʼяаний отримує електронний військовий квиток.
«Військовозобов'язані українці, які перебувають за кордоном, оновлювали дані через е-mail, Резерв+. За нашим досвідом, найбільш поширений спосіб — це повідомлення через e-mail. Тому що до Резерв+ поки що військовозобов'язані, на жаль, не мають певної довіри», — ділиться досвідом керівна партнерка BELPART, Анна Бєлолипецьких.
Під час пересування громадськими місцями є три підстави затримання військовозобов'язаного. Серед них: відсутність оригіналу військово-облікового документа, розшук і відмова від повістки.
«Зверніть увагу, що за поточною практикою ТЦК та СП не сприймає як оригінал документу роздруківку електронного військового квитка з QR-кодом та вимагають паперовий оригінал», — каже керівна партнерка BELPART, Анна Бєлолипецьких.
Важливо: Якщо не оновити свої дані протягом 60 днів з дати ухвалення закону, то за статтею 210 КУпАП вам призначатиметься штраф у розмірі від 17 000 гривень до 25 500 гривень.
В подальшому ТЦК та СП планують надсилати електронні повістки для проходження ВЛК або для оновлення військово-облікового документу.
«Коли це буде відбуватися? Із врахування фізичних можливостей і статистики спостерігання, як вони опрацьовують документи по одній особі, ми можемо зазначити, що середній строк це 2-3 місяці відносно кожного військовозобов'язаного. І саме тут є можливість у осіб піти в бронювання до моменту отримання повістки на ВЛК, або відстрочки, якщо ви очікуєте таких підстав», — каже керівна партнерка BELPART, Анна Бєлолипецьких.
Процедура отримання критичності: нововведення та особливості
Постанова від 27 січня 2023 року №76, відкриває можливість бронювання військовозобов’язаних працівників ІТ-компаніям, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення.
Від 5 червня 2024 Постановою №650 Кабмін вніс зміни як до критеріїв набуття статусу критичності, так і до порядку бронювання.
«По-перше, з'явилося дві категорії критичності: для забезпечення потреб ЗСУ і військових формувань, для функціонування економіки. Остання підстава раніше використовувалася компаніями у більшій мірі. По-друге, критичні підприємства повинні повідомляти Пенсійний фонд про кадрові зміни щодо усіх своїх працівників, без виключень. Це робиться через е-кабінет страхувальника. Зверніть увагу, що зміни необхідно подавати не пізніше наступного дня після того, як вони відбулися», — пояснює адвокат Lexade, Руслан Кім.
Процедура отримання критичності не лише була збережена, а й набула нових можливостей:
- Отримання критичності через Дія.Сіті: Якщо підприємство відповідає трьом з семи критеріїв, то може податися до Мінцифри з відповідним зверненням та докласти підтверджуючі документи, відповідні до обраних критеріїв. Наприклад: довідка про відсутність заборгованості, довідка про середню заробітну плату і наказ про набуття статусу резидента Дія.Сіті. Мінцифра надає згоду чи відмову на отримання критичності протягом 10-ти робочих днів.
«По наших клієнтах ми бачимо, що процедура набуття критичності через Дія.Сіті загалом змін не зазнала. З практичних кейсів, на які варто звернути увагу, я б виділив новостворені підприємства, які раніше працювали через ФОП-ів, потім доєдналися до Дія.Сіті і з якогось періоду почали займатися критичністю. Тут важливо розуміти, що більшість документів складаються за календарний квартал. І якщо компанія функціонує неповний квартал, то на запит отримання критичності Мінцифри відмовляють. Це пов'язано з тим, що підприємство не може подати звітність за останній календарний квартал і нюансами розрахунку показника середньої заробітної плати. Але якщо компанія фактично відповідає критеріям, то можна спробувати звертатися і намагатися отримати статус», — ділиться досвідом адвокат Lexade, Руслан Кім.
Руслан Кім також розповів, що є випадки, коли компаніям навіть з одним працівником надають статус критичності:
«Це, звичайно, за умови, що компанія працювала певний період до подання заяви-звернення і відповідає всім вимогам. В такому випадку кількісний показник працівників може не братися до уваги — формально компанія вказані критерії виконує», — каже адвокат Lexade, Руслан Кім.
- Отримання критичності через місцеву державну адміністрацію: Компанія обирає орган за своїм місцем реєстрації, визначається відповідність критеріям, які за ним закріплені, збирається пакет документів, відбувається звернення до адміністрації і отримується статус важливості. Це надає можливість не долати бар'єр 1200 євро, а зберігати загальний рівень заробітної плати по регіону. Стратегія розроблена саме для тих компаній, які не можуть дозволити собі дотримання умов в Дія.Сіті.
- Отримання критичності від Міноборони: Процедура для тих, хто має контракти щодо надання послуг Збройним силам України. Значною перевагою такого способу є отримання 100% бронювання.
«Передбачено, що звернення для отримання статусу практичності може бути не рідше одного разу на рік. Відповідно, якщо вже спливає цей строк, рекомендуємо оновити цей статус для того, щоб мати можливість використовувати механізм бронювання на повну. Тобто отримати для своїх співробітників бронювання на 12 місяців, а не на декілька, до завершення статусу практичності», — каже адвокатка BELPART, Лілія Бєлоус.
Основні зміни в процедурі бронювання
Бронь — це особлива відстрочка від мобілізації, яка надається працівникам особливо важливих для держави підприємств. Новий закон про мобілізацію розширив перелік військовозобовʼязаних, яких можуть забронювати.
Дві глобальні проблеми бронювання:
- Відсутність адекватного юридичного механізму для отримання актуальних військово-облікових даних військовозобов'язаних.
«Ми говоримо про випадки, коли через уточнення даних не підтягнулася вся необхідна інформація і є необхідність особистої явки до ТЦК та СП. І ми, на жаль, це бачимо на практиці, що закінчується це зазвичай мобілізацією», — зазначає адвокатка BELPART, Лілія Бєлоус.
- Спеціальний військовий облік. ТЦК та СП за місцем обліку мають вносити дані про військовозобов'язаних в реєстр «Оберіг», однак не всі це робили.
«Мінцифри декілька тижнів тому зробили величезний подарунок всім компаніям, які бронювалися, оцифрували всі накази про бронювання. Тепер у нас по всіх військовозобов'язаних ця інформація відобразилася, навіть по проблемним заброньованим фахівцям, яких практично нереально поставити на спецоблік. Однак, невідомо, як ця проблема вирішуватиметься надалі», — каже адвокатка BELPART, Лілія Бєлоус.
Мінцифри: Бронювання від мобілізації у кілька кліків
У середу, 17 липня, у Дії запустили електронне бронювання від мобілізації. Забронювати співробітників через портал Дія зможуть керівники критично важливих підприємств і тих, які забезпечують потреби Сил оборони.
Як працює бронювання на порталі Дія:
- Керівник подає персональні дані співробітників. Перелік підписується електронним підписом.
- Дані перевіряються системою «Оберіг» протягом доби.
- Після успішної перевірки в реєстрі з'являється відмітка про бронювання, а працівник отримує електронний сертифікат в застосунку «Резерв+».
Наразі у застосунку вже проведено бета-тесту сервісу. Компанії забронювали 929 працівників, у середньому процес тривав до години часу.
Дія.City: критерії та переваги вступу
Дія Сіті — це простір, який надає компаніям можливість та додаткові гарантії для розвитку ІТ бізнесу.
Віталій Смердов, партнер Crowe Mikhailenko, звертає особливу увагу на обрахунок винагороди для фахівців компанії-резидента Дія.Сіті:
«Не всі розуміють, що коли ти створюєш компанію в Дія.Сіті, то саме всі працівники можуть бути туди заведені: не тільки ІТ-спеціалісти. Це стосується і адміністративного персоналу, фінансового директора, юристів. Тобто тут немає якихось виключень. І винагорода всіх спеціалістів буде враховуватись у визначенні критерія 1200 євро, як середнього по підприємству».
Що дає Дія.Сіті ІТ-сектору:
Пepeдбaчaє пільгові умови оподаткування доходів компанії.
Вводить форму взаємодії з працівниками — гіг-контракти: фахівець зaпpoшyєтьcя на певний період для виконання конкретного проєкту.
Є ключовим критерієм для отримання ІТ-компанією критичності.
«Підприємство має враховувати, що Дія.Сіті — це статус, який зобов'язує. Компанія, яка входить в Дія.Сіті лише з метою забезпечення бронювання спеціалістів, має обраховувати й те, що визначеним критеріям резидента треба потім задовільняти і відповідати. Їх невиконання є підставою для позбавлення статусу», — зауважує старший юрист Tretten Lawyers, Антон Клименко.
Висновок
Для українського ІТ-бізнесу важливо адаптуватися до усіх правових змін. Так вони зможуть зберегти свою конкурентоспроможність та впевнено розвивати технологічну екосистему України.
0 комментариев
Добавить комментарий