Шлях від junior-фахівця до керівника команди може здатися довгим і складним, але з правильними знаннями та наполегливістю цей процес може прискоритися. Які кроки потрібні, щоб стати team lead та скільки часу це може зайняти – ми розпитали у HR-спеціалістів.
Зазвичай початківець в ІТ може стати керівником команди приблизно за 5 років. HR-фахівці поділилися порадами, ресурсами та книгами для junior-спеціаліста, який має амбіції стати тімлідом у майбутньому.
Наталія Мархвіцька, HR-директор у компанії Avenga
Наталія Мархвіцька наголосила, що компанія повинна мати чітку та прозору систему для розвитку талантів, а також опис самого процесу технічного assessment – як працівнику отримати вищий рівень.
Також, за її словами, важливо, щоб в компанії працювала система менторства, де працівник має технічного наставника, який відповідає за його розвиток. За таких умов junior-фахівець отримує повноцінну систему для розвитку.
Готовність початківця перейти на вищий рівень – це завжди перетин кількох чинників: внутрішня мотивація junior-фахівця, зворотний зв’язок від ментора та іноді зворотний зв’язок з проєкту працівника. Загалом, з практики в нашій компанії, team lead – це переважно strong middle чи senior позиція, – пояснила Наталія.
Скільки часу це може зайняти? Мархвіцька зазначила, що в середньому при хороших зусиллях потрібно близько одного року для переходу на вищий рівень. Так за 5 років junior-спеціаліст може вирости до strong middle/senior-фахівця і, відповідно, стати керівником команди.
Але, на її думку, крім наполегливості й бажання працівника, він має мати якісні та глибокі знанння, вміти застосовувати їх на досвіді. Також важлива особистісна зрілість та вміння брати на себе відповідальність.
HR-спеціалістка додала, що працівнику не обов’язково ставати тімлідом, адже іноді людина розвивається лише технічно і не бачить себе у менеджерській ролі. Кожен будує свою кар’єру так, як вважає за потрібне.
Також можна прочитати такі книги:
– Том ДеМарко – «Deadline. Роман про управління проектами»,
– Патрік Ленсоні – «The Five Dysfunctions of a Team» («5 вад у роботі команди»),
– Кім Скотт – «Radical candor» («Радикальна відвертість. Як отримати те, що ви хочете, говорячи те, що ви маєте на увазі»).
Як айтівцям підготуватися до посади team lead? За словами Наталії Мархвіцької, потрібно зробити такі кроки:
- Перш за все, працівнику треба розуміти, якими якостями та компетенціями має володіти керівник команди (soft та hard skills). У працівника має бути бажання робити більше.
- Слід бути самокритичним, тверезо оцінювати свій рівень, ставити необхідні цілі для розвитку та зважати на поради інших. Також треба вміти порівнювати себе зараз з собою колись.
Якщо працівник хоче стати тімлідом, йому потрібно навчатись та розвиватись, підіймати технічний рівень в компанії, активно працювати з менеджером/ментором над своїм розвитком, проявляти ініціативу на проєкті та брати на себе відповідальність, – пояснила Наталія.
Марія Богданова, Acting Director of Learning & Development Department у Plarium
Марія Богданова розповіла, що є три напрями розвитку карʼєри:
- Своя спеціальність – якщо співробітник прагне вдосконалити технічні навички, стати експертом або отримати більше відповідальності за продукт.
- Менеджмент – коли працівник прагне сфокусуватися на командному результаті, розвитку спеціалістів і покращенні процесів.
- Нові галузі – у випадку, якщо співробітник хоче спробувати нові підходи в роботі над продуктом або змінити спеціальність у межах компанії.
За словами Марії, бути менеджером – це брати відповідальність за результати всієї команди, фокусуватися на її розвитку, планувати та організовувати робочі процеси. Керівники ухвалюють рішення, які допомагають компанії досягати цілей, формують її культуру та надихають інших.
Богданова вважає, що працівник має вирішити для себе, чи дійсно він хоче стати team lead. Перехід на позицію керівника команди може відбутися, якщо співробітник: досягає високого рівня виконання завдань, ефективно взаємодіє з членами команди, чітко розуміє бізнес-цілі компанії, проявляє ініціативу та бере відповідальність за проєкти.
На її думку, частіше за все керівниками стають айтівці рівня senior, тому спочатку варто сфокусуватись на розвитку технічної експертизи. Також варто розвивати soft skills, зокрема емоційний інтелект, уміння комунікувати та надавати фідбек, аргументувати свої думки та поважати думки інших.
Марія вважає, що для переходу на позицію керівника команди в середньому потрібно три-п’ять років, але це залежить від багатьох факторів.
Що потрібно зробити, аби стати team lead? Богданова каже, що компанія Plarium розробила Career Guide, який, зокрема, має і поради, як рухатися до позиції тімліда:
- Спочатку варто сконцентруватися на тому, щоб класно робити свою поточну роботу. Звертайте увагу, щоб якість та терміни роботи відповідали стандартам вашої позиції. Формуйте успішний досвід співпраці з вами як усередині команди, так і з іншими відділами.
- Проявляйте ініціативу. Виходьте за межі своїх обовʼязків та пропонуйте зміни, що позитивно вплинуть на цілі бізнесу та розвиток команди. Беріть відповідальність за їх впровадження.
- Зберіть відгук по своїй роботі з фокусом на менеджерські навички та сформуйте план розвитку компетенцій. Слідуйте цьому плану, навчайтеся, проходьте курси, читайте книги, працюйте з ментором та впроваджуйте знання на практиці.
І скажіть про своє бажання стати тімлідом керівнику та HR-спеціалісту, навіть якщо в команді вже зайнята ця посада. Компанія допоможе знайти можливості реалізації. Якщо вас не переведуть зараз на цю позицію, керівник може делегувати свої завдання, щоб ви розвивали менеджерські навички, – розповіла Богданова.
Працівникам, які мають амбіції стати тімлідом, Марія рекомендує прочитати із 5 базових книг, що допомагають зосередитися на розвитку лідерських якостей:
- Іцхак Адізес «Ідеальний керівник. Чому ним неможливо стати». Книга допоможе розпізнати, які функції лідера розвинені в нас самих, навчіть розуміти інших, знаходити до них підхід і говорити з ними однією мовою.
- Спенсер Джонсон, Кен Бланшар «Однохвилинний менеджер» – книга, що пояснює важливість підібрати індивідуальний підхід до кожного співробітника.
- Джон Міллер «QBQ! The Question Behind the Question»(«QBQ! Питання за питанням») – допомагає зрозуміти, як зробити особисту відповідальність своєю звичкою і яких результатів це дозволяє досягти.
- Деніел Ґоулман «Емоційний інтелект» – автор розповідає про те, як наші емоції впливають на наше життя та як навчитись їх враховувати в нашій діяльності.
- Джулі Чжо «Становлення менеджера» – написана менеджером у Facebook. Це покрокова інструкція менеджера-початківця, вона знайомить із тим, як долати виклики на своєму шляху керівника.
Наталія Грановська, HR Business Partner у компанії Brainstack_
Наталія Грановська навела приклад переходу на вищий рівень розробника рівня junior.
«Якщо людина здатна самостійно розв’язувати типові задачі, відповідально ставитися до роботи, висловлює коректні зауваження при перегляді чужого коду, розуміє процеси в команді, архітектуру продукту і чому все працює так, а не інакше – вона готова до переходу на middle-рівень», – пояснила вона.
На її думку, щоб пройти шлях від junior-позиції до team lead потрібно не менше 5 років посиленої праці. Але, в Brainstack_ можна стати керівником команди й за менший період часу, якщо спеціаліст має сильну експертизу, пропонує шляхи покращення, проявляє ініціативу, бере на себе відповідальність тощо.
Наталія розповіла, що в ІТ важливо знайти улюблену справу життя. Початківцю в цій сфері необхідно від 9 до 12 місяців, щоби перейти на junior-позицію. Middle-позиція можлива при досвіді не менше двох-трьох років. І тільки, маючи не менше п’яти років за плечима, можна претендувати на позицію senior.
За її словами, не кожен працівник готовий і має бути менеджером. Адже компанія не зможе існувати без хороших спеціалістів, яким не цікаві менеджерські позиції.
Які кроки можуть зробити айтівці, щоб підготуватися до посади керівника команди? Грановська розповіла, що спеціалістам потрібна сильна технічна експертиза, вміння спілкуватися з іншими та надавати зворотний зв’язок, а також – брати на себе відповідальність.
«Щоб підвищити шанси для отримання керівної позиції, треба обговорити це рішення із HR і своїм менеджером, зафіксувати домовленості у development plan та бути проактивними – показувати високі результати та бути гнучкими до нових викликів. Пам’ятайте, щоб стати успішним тімлідом – треба постійно вчитись і вдосконалюватись, якими б ідеальними ви не були», – додала Наталія.
Поради спеціалісту, який хоче стати керівником команди у компанії:
- Прокачуйте не тільки hard, але і soft skills. Важливо розвивати лідерські якості, вміти керувати людьми, мати навички хорошої комунікації.
- Проявляйте ініціативу, беріть відповідальність. Робіть більше, ніж від вас очікують, пропонуйте нові ідеї, будьте проактивні.
- Багато читайте, відвідуйте вебінари, проходьте сертифікації. Наталія порекомендувала прочитати Джит Ловлесс «Іди туди, де страшно. І матимеш те, про що мрієш», Пітера Друкера «Ефективний керівник», Стівена Кові «7 звичок високоефективних людей».
Анна-Марія Сабов, HR-консультантка та People Ops Director у компанії Netpeak Group
За словами Анни-Марії Сабов, є кілька ознак, які можуть свідчити про готовність junior-спеціаліста до переходу на вищий рівень:
- Технічні навички: Початківець повинен засвоїти базові навички та успішно виконувати завдання середньої складності. Він має демонструвати здатність самостійно розв’язувати проблеми та застосовувати нові технології.
- Командна робота: Junior-спеціаліст повинен активно взаємодіяти з іншими членами команди, брати участь у колективних проєктах і допомагати менш досвідченим колегам.
- Навчання та саморозвиток: Початківець в ІТ має активно вчитися, брати участь у тренінгах та семінарах, читати професійну літературу та застосовувати нові знання на практиці.
Скільки часу може знадобитися junior-фахівцю для досягнення позиції керівника команди? Сабов наголосила, що це залежить від кількох факторів: особистих здібностей та мотивації, досвіду роботи (зазвичай потрібно три-сім років для team lead-позиції), підтримка ментора та розвитку компанії.
На думку Анни-Марії, на перехід від junior-фахівця до тімліда може знадобитися від 5 до 10 років, але все залежить від індивідуальних обставин.
«Компанії зазвичай використовують кілька методів для оцінки потенціалу працівника на роль керівника команди: аналіз виконаних проєктів та внесок в успіх компанії, відгуки від колег та керівництва про його роботу, виконання спеціальних завдань чи проходження атестацій, інтерв’ю, де оцінюються бачення, стратегії кандидата і підхід до розв’язання проблем, спостереження за ним у процесі менторства», – розповіла Сабов.
HR-спеціалістка назвала кроки, які можуть зробити айтівці, щоб підготуватися до посади team lead:
- Покращення технічних навичок. Поглиблюйте свої знання у використовуваних технологіях та інструментах, щоб стати експертом у своїй галузі. Ознайомлюйтеся з новими технологіями та трендами в індустрії.
- Розвиток лідерських навичок. Читайте книги, відвідуйте семінари та курси з менеджменту, щоб зрозуміти принципи управління командами. Беріть на себе лідерські ролі в команді, наприклад, керуйте мініпроєктами або організовуйте командні зустрічі.
- Залучення до управління проєктами. Ознайомтесь із методологіями управління проєктами (Agile, Scrum, Kanban). Залучайтесь до планування та виконання проєктів, беріть участь у спринтах та ретроспективах.
- Розвиток комунікаційних навичок. Практикуйте вміння зрозуміло висловлювати свої думки, вчіться слухати інших, враховувати їхні погляди та давати конструктивний зворотний зв’язок.
- Менторство та навчання інших. Допомагайте менш досвідченим членам команди розвивати свої навички та знання. Організовуйте тренінги та навчальні сесії для своєї команди.
- Зворотний зв’язок та самоаналіз. Просіть у колег і керівництва зворотний зв’язок про вашу роботу. Регулярно аналізуйте свої сильні та слабкі сторони і працюйте над їх покращенням.
- Підвищення видимості у компанії. Беріть ініціативу у своїй роботі, пропонуйте нові ідеї та покращення. Показуйте свої досягнення та внесок в успіх компанії через звіти, презентації та зустрічі.
Анна-Марія поділилася книгами, які допоможуть початківцям на шляху до керівної посади:
Книги з лідерства та управління:
Книга «По-перше, поруште всі правила: що найкращі менеджери світу роблять по-різному» Маркуса Букінгема і Кертіса Коффмана. Фото: «Наш формат»
– «Leaders Eat Last» («Справжні лідери їдять останніми. Як створити команду мрії») Саймона Сінека – про важливість довіри та турботи у лідерстві).
– «The Five Dysfunctions of a Team» («5 вад у роботі команди») Патріка Ленсіоні – п’ять основних проблем, з якими стикаються команди, і як їх подолати).
– «First, Break All the Rules: What the World’s Greatest Managers Do Differently» («По-перше, поруште всі правила: що найкращі менеджери світу роблять по-різному») Маркуса Букінгема і Кертіса Коффмана – практики найуспішніших менеджерів світу).
– «The Lean Startup» («Бізнес з нуля») Еріка Райса – про ефективне управління стартапами.
– «The One Minute Manager» («Однохвилинний менеджер») Кена Бланшара і Спенсера Джонсона – практичний посібник з управління командою.
Книги з управління проєктами:
«Scrum. Навчись робити вдвічі більше за менший час» Джеффа Сазерленда. Фото: Yakaboo
– «Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time» («Scrum. Навчись робити вдвічі більше за менший час») Джеффа Сазерленда – про те, як використовувати цю методологію для підвищення ефективності команд.
– «Agile Project Management with Kanban» («Agile продукт-менеджмент за допомогою Scrum. Створення продуктів, що подобаються клієнтам») Еріка Брера – про використання Kanban для управління проєктами.
– «Measure What Matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs» («Міряй важливе. OKR: простий метод вирости вдесятеро») Джона Дорра – про те, як концепція OKR допомагає компаніям досягати великих результатів.
Книги з комунікації та soft-skills:
Книга «Ненасильницьке спілкування. Мова життя» Маршалла Розенберга. Фото: Yakaboo
– «Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes Are High» («Важкі діалоги: що і як говорити, коли ставки високі») Керрі Паттерсона – про ефективні методи спілкування в складних ситуаціях.
– «Nonviolent Communication: A Language of Life» («Ненасильницьке спілкування. Мова життя») Маршалла Розенберга – про методи спілкування, що допомагають уникати конфліктів і досягати взаєморозуміння.
Вікторія Дробович, старша менеджерка з управління талантами в ЕРАМ Україна
Вікторія Дробович вважає, що для того, аби визначити, чи готовий джун перейти на вищу позицію, треба орієнтуватися на необхідні компетенції та навички.
За її словами, оцінювати спеціаліста початкового рівня може бути складніше, бо він не завжди може проявляти hard-навички. Проте важелями на шляху до зростання може стати мотивація, цікавість до роботи, задоволеність від отриманих результатів, уміння навчатися на помилках та не застрягати перед викликами.
Що можуть зробити айтівці, щоб підготуватися до посади тімліда? Дробович наголосила, що такий спеціаліст повинен мати високий рівень технічних знань, адже на нього орієнтується вся команда.
«Керівник команди – це той, на кого інші працівники орієнтуються як на носія знань та досвіду. Його технічний рівень має відповідати прописаним в матриці навичкам та компетенціям. Що ж до soft skills, то варто виділити рівень володіння англійською мовою, комунікаційні навички та ведення перемовин, навички взаємодії із клієнтами», – додала Вікторія.
Менеджерка з управління талантами в EPAM дала поради айтівцям, які мають амбіції стати team lead:
- Потрібно бути готовими до нових викликів та брати відповідальність не лише за досягнення та перемоги команди, але і за поразки. Команда будується на фундаменті із поваги, взаємопідтримки та сильних сторін кожного, тому успішний лідер має знати своїх колег, не критикувати, а прислухатися та зважати на думки інших.
- Майбутнім лідерам також варто присвятити час дослідженню теми власної продуктивності, керування часом, а також темі розуміння людей – що нас мотивує чи демотивує, що змушує нас поводитись так, а не інакше.
Книга «Як здобувати друзів і впливати на людей» Дейл Карнегі. Фото: Yakaboo
Допоміжними ресурсами для цього можуть стати такі книжки:
– «7 звичок високоефективних людей» Стівен Кові,
– «Як здобувати друзів і впливати на людей» Дейл Карнегі,
– «Як упорядкувати справи. Мистецтво продуктивності без стресу» Девід Аллен,
– «Атомні звички» Джеймс Клір,
– «Драйв. Дивовижна правда про те, що нас мотивує» Деніел Пінк,
– «Емоційний інтелект» Деніел Гоулман.
Валерія Малецька, Head of People у компанії Boosters
Валерія Малецька вважає, що якщо співробітник має чудові результати роботи, проявляє ініціативність, жагу до покращень, бере на себе відповідальність за свої ідеї та доводить їх до результату – його кар’єра буде стрімко розвиватися.
«У нашій компанії ми орієнтуємося на те, що для переходу в нову роль талант має успішно працювати в поточній ролі від одного до двох років. Відповідно, шлях junior-спеціаліста до рівня тімліда може зайняти від трьох років», – наголосила вона.
Валерія розповіла, що айтівцю, перш за все, варто поставити собі питання «А навіщо мені це?». Якщо основний мотив – це зростати фінансово, то це може бути не дуже успішна історія. Бо бути менеджером – не завжди дорівнює більше заробляти.
«Керувати командою – це велика відповідальність, не тільки за себе, а і за всіх підлеглих та їх результати. Тож, якщо вас не “драйвить” думка про роботу із командою, вирішення складних ситуацій, постійний пошук індивідуального підходу в роботі із кожним членом команди – то треба задуматися, чи варто в це йти», – вважає HR-спеціалістка.
Малецька додала, що якщо все ж таки очі працівника «горять» від потенційних цікавих кейсів в роботі із командою та є бажання рухатися в цьому напрямку, то перші кроки можуть бути такі:
- Працювати над постійним розвитком комунікативних навичок, над емпатією, намагатися слухати й чути колег, приймати іншу думку, знаходити компромісні рішення. Це допоможе для керівної ролі.
- Проявляти ініціативу і не боятися брати відповідальність за нові складніші задачі та проєкти в вашій поточній ролі. Це може розкрити працівника і показати його потенціал до зросту.
- Брати на себе завдання по організації роботи команди або окремого проєкту, підготовку командних звітів, презентацій від імені команди, бути ментором для новачків тощо.
0 комментариев
Добавить комментарий