IT без кордонів: як українцю зареєструвати бізнес на Кіпрі і Мальті

  • 29 сентября, 11:02
  • 1823
  • 0

Автор матеріалу: Олександр Шкудун, радник OSTIN Law Firm 

Минулого разу йшлося про тонкощі створення компаній у таких країнах, як Естонія та Великобританія. Сьогодні ми поговоримо про Кіпр та Мальту. Наскільки ці іноземні юрисдикції годяться для того, аби реєструвати там IT-компанії?

Але перш ніж розкрити переваги і недоліки створення компаній на Кіпрі та Мальті, хочемо ще раз звернути увагу на існуючу світову тенденцію до зменшення наявності класичних офшорних юрисдикцій (о. Мен, Кайманові острови, Беліз, БВО і т. д.) у корпоративних структурах бізнес-груп.

Навіть більше, для структур, у складі яких є компанії з класичних офшорних юрисдикцій, тепер відкриття рахунку в європейських банках стає проблематичнішим. Наприклад, наприкінці минулого року Національний банк Кіпру розіслав усім банкам циркуляр з рекомендацією уникати взаємовідносин з офшорними і «поличними» компаніями (shelf companies).

На відміну від класичних офшорних юрисдикцій, Кіпр і Мальта є країнами Європейського союзу, в яких податки існують, хоч і мінімальні, як ми побачимо нижче. 

Кіпр

IT без кордонів: як українцю зареєструвати бізнес на Кіпрі і Мальті

Переваги створення компанії на Кіпрі

  1. Засновником компанії може бути будь-яка фізична/юридична особа. У кількості – мінімум одна.
  2. Немає вимог до мінімального статутного капіталу (зазвичай 1000 євро).
  3. Наявність Конвенції про уникнення подвійного оподаткування з Україною.
  4. Податок на прибуток складає 12,5%.
  5. Отримані кіпрськими компаніями суми дивідендів, а також доходи від операцій з цінними паперами та корпоративними правами звільняються від корпоративного податку на прибуток.
  6. Перерахування дивідендів з компанії на Кіпрі іншим юридичним особам та іноземцям також звільнено від оподаткування.
  7. Діє Гаазька конвенція, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів.

Недоліки створення компанії на Кіпрі

  1. Ставка ПДВ – 19%.
  2. Відсутність угоди з Україною про захист інвестицій, що може ускладнити процедуру повернення внесених грошових коштів.
  3. Необхідність сплати щорічного держмита (stamp duty) у розмірі 350 євро.
  4. Обов'язкова наявність директора (при цьому єдиним директором не може бути українець. Така опція можлива, якщо в компанії буде три директора, двоє з яких – кіпріоти).
  5. Обов'язкова наявність зареєстрованого офісу для компанії.
  6. Обов'язкова наявність секретаря.
  7. Обов'язкове проведення аудиту фінансової звітності компанії.

Додатково хочемо відзначити, що на дату підготовки матеріалу до виходу, на Кіпрі ще не введені вимоги до економічної присутності. Разом з тим, як уже згадувалося, Національний банк Кіпру розробив рекомендаційний лист банкам для виключення відносин з клієнтами – «поличними» компаніями (shelf companies).

Компанія вважається «поличною», якщо вона:

1) не має фізичної присутності або не здійснює операції в країні її реєстрації (на Кіпрі) – фізична присутність має включати наявність власного або орендованого приміщення для здійснення діяльності, а також наявність менеджменту компанії на Кіпрі (наявність третіх осіб, що надають номінальні або секретарські послуги не вважатиметься фізичною присутністю);

2) компанія не здійснює господарську діяльність, що має самостійну економічну цінність, – ця вимога не поширюється на компанії, які створені:

  • для холдингових цілей як власники акцій або часткою в інших юридичних особах;
  • як активовмісні компанії;
  • для торгівлі валютою, передачі активів, управління активами і торгівлі акціями;
  • для виконання функцій «скарбника» компаній групи;
  • в інших випадках, коли є докази того, що компанія здійснює законну діяльність і має бенефіціарного власника.

Таким чином, єдиним наслідком невідповідності вимогам присутності на Кіпрі є невідкриття банківського рахунку в кіпрському банку або відмова в його подальшому обслуговуванні.

Кейс із практики: до нас звернувся клієнт з проханням допомогти врегулювати ситуацію, пов'язану з тим, що один з банків Кіпру, в якому в компанії був відкритий розрахунковий рахунок, надіслав повідомлення про необхідність змінити директора компанії (громадянина Кіпру). Через те що цей громадянин був директором ще в більш ніж 10 компаніях, що вказувало на відсутність реальної фізичної присутності компанії на Кіпрі. Інакше банк мав намір закрити рахунок компанії в односторонньому порядку.

Тривалі переговори з банком не дали потрібного результату, і ми змушені були піти на такий крок (змінити директора), щоб не заморожувати господарську діяльність компанії на термін, необхідний для відкриття рахунку в іншому банку (а це не менше місяця).

Мальта

IT без кордонів: як українцю зареєструвати бізнес на Кіпрі і Мальті

Переваги створення компанії на Мальті

  1. Мінімальні вимоги до розміру статутного капіталу (1165 євро).
  2. Наявність Конвенції з Україною і Мальтою про уникнення подвійного оподаткування.
  3. Діє Гаазька конвенція, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів.
  4. За певних умов дивіденди, отримані мальтійської компанією від своїх іноземних дочірніх компаній, не формують оподатковуваний дохід компанії.
  5. Податок на прибуток складає 35%, однак він підлягає відшкодуванню після повної оплати. Таке відшкодування вимагають акціонери і воно існує в чотирьох різних варіаціях:
  • відшкодування 100% – для холдингових компаній, якщо виручка отримана від кваліфікованої участі (Participating Holding);
  • відшкодування 6/7 – для активного доходу компанії (якщо компанія не має права покладатися на виключення подвійного оподаткування);
  • відшкодування 5/7 – для пасивного доходу компанії – відсотки, роялті (якщо компанія не має права покладатися на виключення подвійного оподаткування);
  •  відшкодування 2/3 – доходи компанії із зарубіжних джерел при використанні пільг за договором про уникнення подвійного оподаткування (якщо компанія має право покладатися на виключення подвійного оподаткування).

Недоліки реєстрації бізнесу на Мальті

  1. Ставка ПДВ – 18% (ПДВ – 0%, якщо компанія виключно холдингова).
  2. Обов'язкова наявність директора.
  3. Обов'язкова наявність зареєстрованого офісу для компанії.
  4. Обов'язкова наявність секретаря.
  5. Обов'язкове проведення аудиту фінансової звітності компанії, якщо компанія не кваліфікована як маленька (обіг за рік – не більше 93,175 євро, а загальний баланс – не більше 46,587 грн).

При цьому варто пам'ятати, що кожен IT-бізнес – індивідуальний. І перш ніж вибирати будь-яку іноземну юрисдикцію для реєстрації юридичної особи, необхідно провести попередній аудит. Зрозуміти, чого хочуть досягти власники, які у них потреби і завдання. Можливо, спочатку необхідно реструктурувати вже існуючу компанію, а вже потім займатися реєстрацією в іншій країні.


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий

IT Новости

Смотреть все