Шість "цікавих" питань на співбесіді і як на них реагувати

  • 24 февраля, 14:58
  • 6749
  • 0

Станіслав Калацький, HR-директор DataArt в Дніпрі, розібрав найбільш поширені перешкоди під час інтерв'ю і розповів, як варто на них реагувати. Це буде корисно як тим, хто інтерв'ю проводить, так і шукачам - вам стане зрозуміліше справжня природа співбесід.


Мій досвід безпосередньо пов'язаний з співбесідами - вже більше семи років я проводжу їх сам, консультую, займаюся рекрутинговими проектами, допомагаю створювати команди і вибудовувати комунікації. За цей час мені не раз доводилося спостерігати ситуації, коли спілкування між компанією і перспективним кандидатом закінчується нічим.

Причому через досить безглузді причини - через невдалий поворот бесіди, якого цілком можна було б уникнути. Питання, неправильно поставлене HR-менеджером, невірна інтерпретація відповідей кандидата, помилкова реакція самого кандидата, неточний або надмірно докладний опис вакансії, домисли з обох сторін - все це може привести до того, що співпраця виявиться неможливо..

«Чому ми повинні вибрати саме вас?»

Напевно, це питання - найнадійніший спосіб максимально швидко зіпсувати кандидату враження від співбесіди. І залишити його варто там, де йому саме місце - в першій половині 20 століття. Чому?

Шість "цікавих" питань на співбесіді і як на них реагувати

По-перше, тон переговорів задає ринок. Якщо ви не підходите один одному, фахівець з великою часткою ймовірності знайде собі іншу компанію, так що питанням «Чому ви?» тепер частіше задає сам кандидат.

Завдання компанії - зробити відповідь на нього очевидною. По-друге, навіть якщо здобувач цього питання не злякався, чи хочете ви почати співпрацю з позиції начальника, а не партнера?

Зрозуміло, що я такого питання кандидатам не ставив ніколи. Але до сих пір регулярно чую про те, що його продовжують ставити. Все, що про це можуть сказати кандидати: «Це було дуже неприємно».

Інтерв'юерам: не варто забувати, що кандидати готуються до співбесід. Шаблонне питання - шаблонна відповідь: в мережі будь-хто може знайти сотні більш-менш придатних варіантів. Чи буде в такій бесіді якась цінність? Швидше сам інтерв'юер, що йде по перевіреному сценарію, буде виглядати не дуже добре.

Найпростіший спосіб не потрапити в халепу - задати відкриті питання, які спонукають до чесної розповіді про себе. Ось пара прикладів, як можна легко замінити застарілий штамп:

  1. У вас були непрості ситуації на проекті? Розкажіть, як ви з ними впоралися?
  2. Чим зі свого досвіду ви особливо пишаєтеся?

У кожного є власний стиль ведення інтерв'ю. Коли я сам в них беру участь, намагаюся адаптуватися до манери розповіді, заданої кандидатом. Моє головне завдання - закріпити у співрозмовника відчуття комфорту, важливо щиро цікавитися його історією і досвідом.

Активно слухаючи і задаючи уточнюючі питання, в кінці інтерв'ю ви отримаєте точне уявлення про професійний шлях кандидата. Значить ставити незручні запитання вам просто не доведеться.

Кандидатам: звичайно, після такого питання співбесіду можна не продовжувати. Але якщо робота в компанії вас все-таки цікавить, краще перевести відповідь в діалог: розкажіть, як зрозуміли вимоги вакансії, зіставте їх зі своїми навичками і досвідом.

Уточніть, яке завдання стоїть перед командою, і постарайтеся пояснити, як могли б допомогти з ним впоратися. Не зайвим буде запитати про цінності і цілі, які переслідує потенційний роботодавець.

Не варто занадто розхвалювати себе - це майже завжди швидше відштовхує. Нагадуйте собі, що гарне і системне виконання поставлених перед вами завдань - вже достатня причина для найму.

«Чому ви вирішили поміняти роботу?»

Це питання майже напевно прозвучить на першій же співбесіді. Насправді, задавати його дійсно варто, але є нюанси - багато рекрутерів самі не цілком розуміють, навіщо саме цим цікавляться.

Насправді, крім об'єктивних причин, що спонукали здобувача піти з колишньої роботи, важливо зрозуміти його ставлення до ситуації.

Інтерв'юерам: складності виникають з інтерпретацією відповіді. Власні спостереження і висновки раптом наповнюють його прихованим змістом, і непомітно для себе вже ви самі починаєте додумувати історію кандидата, пророкуючи її подальші повороти. В такому випадку краще не затримувати співрозмовника - напевно, у вас вийде закінчити інтерв'ю і без нього.

Непрасовані сорочка не ознака неохайності, і вже точно така деталь не скаже вам, наскільки акуратно її господар пише код. Якщо на інтерв'ю щось привернуло вашу увагу - не додумуйте зайвого, краще поставте кандидату пряме запитання.

Кандидатам: дайте розгорнуту відповідь. Розкажіть, чому вирішили шукати нову роботу, чи підштовхнув вас конкретний випадок і чому прийняли це рішення. Поділіться, що вам подобалося на колишній роботі, чи пробували ви щось змінити, щоб залишитися, і якщо ні, то чому.

Така інформація стане в нагоді роботодавцю, щоб зрозуміти, як утримати вас в майбутньому. Ну і нагадуйте собі: якщо рекрутер повірить, що раніше вас оточували одні ледарі і нездари, можливо, вам доведеться пояснити, чому вони прийняли вас за свого і найняли до себе в компанію.

«Ким ви бачите себе через 5 років?»

Почнемо з того, що якщо компанія не пропонує п'ятирічний контракт, задавати такі питання нерозумно. У багатьох країнах існують різні варіанти оформлення трудових відносин: і term contract на кілька років з закріпленням посади, і permanent employment, який може бути розірваний тільки за ініціативою співробітника. Але навіть в таких випадках питання про плани на такий довгий термін, на мій погляд, виглядає недоречним.

Чому? Тому що в сучасному світі не існує трудових договорів, здатних насильно утримати співробітника. Так, бувають контракти з прописаними стягненнями і відповідальністю сторін при достроковому розірванні співпраці.

Шість "цікавих" питань на співбесіді і як на них реагувати

Але навіть вони залишають можливість прийняти ситуативне рішення - залишитися або піти. Тому давайте відразу визначимося: якщо хтось вирішить звільнитися через півроку, нагадувати йому, що на співбесіді кандидат говорив зовсім інше, буде безглуздо.

Інтерв'юерам: крім того, що п'ять років в сучасному світі - нереальний горизонт планування, відповідь на це питання мало вплине на рішення про найм. Про те, що ви дійсно хочете дізнатися, можна запитати інакше:

  1. У якій області ви б хотіли розвиватися?
  2. Які пріоритети ви бачите для себе зараз?

Така інформація потрібна, щоб запропонувати співробітникові умови розвитку, які переконають залишитися з вашою компанією. Але не забувайте, що планам властиво змінюватися - і це абсолютно нормально.

Кандидатам: по-перше, не грубіть у відповідь, хоча утриматися буде важко. Дійсно цікаво, як відреагує інтерв'юер на зустрічне запитання:

- Я бачу себе співробітником вашої компанії. До речі, де сама компанія бачить себе через п'ять років?

Кандидати говорять, що інтерв'юери в цьому випадку самі губляться. Але якщо це не тест на сміливість і дотепність, то дізнатися у вас хочуть пріоритети професійного розвитку. Переведіть питання в більш зручну форму.

І розкажіть, що захоплює вас зараз, над чим ви працюєте і що допоможе вам залишитися з новим роботодавцем надовго. Потім поцікавтеся, чи пропонує компанія можливості, пов'язані з вашими пріоритетами та інтересами. У будь-якій незрозумілій ситуації намагайтеся перетворити відповідь на незручне запитання в діалог.

«Що вас зацікавило в описі вакансії?»

Багато інтерв'юерів вірять, що представляють ту саму компанію, де кандидат обов'язково захоче осісти надовго. «Після тривалих поневірянь тут самурай знайде душевний спокій, а між спринтами почне вирощувати персики з такими ж, як він, героями» - багато роботодавців в душі десь і так бачать ідеальне опис вакансії.

Що ж, це цікавий спосіб позиціонувати себе на ринку. Але підвищення числа відгуків він, на жаль, не приносить. Як же слід описувати вакансію?

Інтерв'юерам: обов'язки потрібного вам фахівця необхідно чітко сформулювати. Вимоги повинні включати тільки ті hard skills, які допоможуть їх виконувати.

Потрібно розповісти про проект і описати завдання, що стоїть перед командою. Те, чим ваша компанія відрізняється від інших, або умови праці, які ви пропонуєте - не повинні бути частиною вакансії. Питання вашого позиціонування на ринку доведеться відокремити. Гранична чесність і об'єктивність в описі вакансії зберегти час не тільки претендентам, але і вам самим.

Кандидатам: будьте вимогливими. Якщо не ви будете давати зворотний зв'язок, то хто? Розкажіть, що в вакансії, в якій ви зацікавлені, викликає питання. Адже погані вакансії бувають і у хороших роботодавців.

Нагадуйте собі, що проходити співбесіди - тепер окремий навик, як не дивно, що вимагає тренування. Під час інтерв'ю не соромтеся уточнити, як окремі вимоги з'явилися в описі - наприклад, для чого саме вам знадобиться «ініціативність»?

«Вибачте, я бачу, ви нам не підходите»

«Зустріч по одягу» йде в минуле і давно виглядає архаїчним забобоном. Думаю, багато хто погодиться, що ми вже встигли звикнути майже до будь-яких зовнішніх проявів індивідуальності.
І хоча зовнішній вигляд кандидата як і раніше може впливати на рішення тих, хто проводить інтерв'ю, в реальності він майже нічого про претендента не повідомляє. 

Шість "цікавих" питань на співбесіді і як на них реагувати

Інтерв'юерам: Якщо вас сильно бентежить якась особливість кандидата - просто запитайте про неї. Хочете, щоб люди продовжували надсилати вам резюме - оцінюйте їх по достоїнству і пам'ятайте про позитивний candidate experience. Нинішні, майбутні і потенційні здобувачі спілкуються між собою.

Кандидатам: не забувайте про значення контексту. Так, роботодавці можуть приймати неоднозначні рішення, керуючись зовсім не вимогами вакансії. Якщо ви налаштовані все-таки пройти співбесіду, але відчуваєте, що щось може піти не за планом - запитаєте, чи є в компанії дрес-код і взагалі вимоги до зовнішнього вигляду співробітників. 

Особисто я здоровою атмосферою вважаю ту, де зовнішність, одяг, гендерна приналежність, особисте життя і звички кандидата не впливають на працевлаштування. Поки звички не заважають оточуючим або не створюють перешкод в роботі. Але розумію, що контекст все-таки доведеться враховувати.

Наприклад, пояснити на співбесіді в банку, що татуювання, якими забиті ваші руки, не створять проблем у спілкуванні з клієнтами, буде досить складно. 

«У кого отримати відгуки на вашій минулій роботі?»

Парадокс, але відгуки з попередніх місць роботи можуть як допомогти, так і нашкодити обом сторонам переговорів. Наймаючи нового співробітника, важливо пам'ятати про завдання визначити можливі ризики і, бажано, адресувати їх кандидату.

Як ККД ніколи не може досягти 100%, так і ризик ніколи не може бути нульовим. Однак часом погоня за тим, щоб «дізнатися все-все» про кандидата, тільки додає проблем. Люди бувають емоційні - в тому числі і ті, хто дає характеристику колишньому співробітнику. А контекст ваших сумнівів, які змусили звернутися за відгуком, тільки підливає масла у вогонь.

Інтерв'юерам: років чотири тому я брав участь у наймі майбутнього колеги, назвемо його «Костя». На той момент він був у «чорному списку HR». Пам'ятаєте цю нісенітницю? Не знаю, навіщо цей список взагалі придумали, але думаю, причини були далекі від об'єктивних. Навпроти Костіного прізвища був рядок з поясненнями: «Звільнився з компанії через 2 тижні після виходу».

Як пізніше з'ясувалося, Костя ще на початку кар'єри вирішив, де саме хоче працювати, але співбесіди проходив відразу в декількох компаніях. І оскільки «компанія мрії» вела переговори з клієнтом і затягувала рішення, він прийняв іншу пропозицію. Коли вона все ж затвердила його кандидатуру, Костя не зміг відмовитися.

Як він розповів, рішення далося нелегко, адже нікого не хотілося підвести. Зрозуміти тут можна кожного, крім тих, хто відкладав резюме, спираючись на сходинку в «чорному списку». Характеризував такий вчинок кандидата як ненадійного або легковажного? Наврядче.

Кандидатам: плануючи змінити роботу, пам'ятайте, як важливо розлучитися полюбовно. Ну або хоча б без явних конфліктів - вони можуть позначитися на подальшому працевлаштуванні. Так що рішення краще приймати з холодною головою. Правила гри такі, що відгуки вашого оточення можуть впливати на ваше майбутне, хочете ви того чи ні. Чому б ці правила не врахувати і не повернути на свою користь?

Сподіваюся, ці поради допоможуть HR-менеджерам продовжити рости над собою, а кандидатам виходити з будь-якої співбесіди тільки з позитивним досвідом. Прокидайся, самурай, we have an interview to pass.


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий

IT Новости

Смотреть все