T-Shaped Product Manager або Як не стати непотрібним


Нотатки з виступу Віктора Зубкова, Product Manager at ex-Rentberry від Projector Lviv.

Зміни у сучасному світі приходять з шаленою швидкістю. Освіта не встигає за змінами. Не встигає за тим, як необхідні колись знання та вміння, вже неактуальні.

T-Shaped Product Manager або Як не стати непотрібним

Пріоритетом стає швидке адаптовування, один або кілька навиків, де ви відчуваєте себе як магістр Йода та широкий спектр скілів, якими ви не володієте як експерт, але добре в них розбираєтесь і застосовуєте. Усе це про T-shape модель.

Віктор Зубков у своєму виступі спробував розібратись, які скіли по горизонталі та вертикалі необхідні продакт менеджеру, що потрібно прокачувати та де робити акценти.

Back to the future

Щоб краще зрозуміти як і чому виникла T-shape модель треба озирнутись назад і подивитись, як усе еволюціонувало з минулих часів в контексті навиків. Колись людині потрібно було добре вміти робити одну штуку. Цього вистачало, щоб виконати найважливішу місію — прогодувати свою сім’ю.

В доісторичні часи, людині треба було або мисливцем, або збирачем. Вона вміла робити класно або одне, або інше, тому нічого більше знати не потрібно було. До прикладу, у Середньовіччі кількість професій та навиків зросла, але парадигма залишилась та сама — потрібно вміти робити щось одне, і вміти це робити класно.

На початку індустріальної революції з’явилось ще більше професій та вмінь. Але, знову ж таки, парадигма не змінилась. Вмієш робити щось одне і робиш це класно — супер, достатньо.

XX століття. Парадигма почала змінюватись. З’явились складні системи комунікацій, збільшились потоки інформації, вона швидше доходила до людей і вони взнавали більше. Світ змінювався. У вісімдесяті почалась глобалізація. Люди подорожували, емігрували, культури перемішувались.

І наступив брейкпоінт — поява інтернету. Він породив безліч нових професій і нових навиків , які до появи всесвітньої мережі ніяк не існували. З цієї нової парадигми випливає, що люди мають освоїти більше ніж один навик і розбиратись в них.

Згідно з дослідженням World Economy Forum, 35% скілів, які актуальні зараз, стануть непотрібними вже у 2020. Їх замінять інші, а частина просто зникне, як непотрібне. Відповідно, змінюватись потрібно, розвиватись потрібно, аби бути затребуваним як спеціаліст.

Як ми бачимо, зміни стали частішими за коротший проміжок часу, ніж за всю історію до того. 

Навіть Дарвін казав, що виживають не найсильніші, а ті, хто може змінитись та адаптуватись під навколишнє середовище.

Що таке T-shape, звідки він взявся і де продакт менеджмент

Цей термін не новий. Його придумали досить давно, але, мабуть, найпопулярніше визначення, а також популяризацію T-shape у світі, віддають CEO IDEO Tim Brown.

Його дефініція приблизно така — горизонтальна частина букви ‘’T’’ це ваші крос-дисциплінарні знання та досвід, тобто те, що допоможе вам бути корисним незалежно від того, в якій компанії ви працюєте. Це ваші ключові вміння. Вертикаль букви “Т” — це компетенції, в яких ви найсильніші, які ви можете викладати іншим, де ви експерт.

T-Shaped Product Manager або Як не стати непотрібним

Як це накладається на продакт менеджера? Ви на перетині технологій і бізнесу. Ви — вода, яка наповнює всі пустоти, відповідно, ви закриваєте ті компетенції, яких немає кому зараз закрити окрім вас.

Окей, це зрозуміло, але що ж тоді розвивати, які навики потрібні, аби бути хорошим продакт менеджером у 2019? На зображені нижче можна переглянути приклад, який розберемо детальніше.

T-Shaped Product Manager або Як не стати непотрібним

Отже, по вертикалі, тобто навики, де PdM має бути експертом, виведені наступні скіли — стратегічне бачення та бізнес стратегія. Тобто попередній досвід мав бути зв’язаний з певною executive позицією.

По горизонталі, серед ключових вмінь бачимо акцент на UI/UX дизайні та продакт маркетингу. Але окрім цього продакт менеджер у 2019 році має розуміти і розбиратись у аналітиці, біхевіористиці, тестуванні, позиціонуванні бренду та програмуванні, тобто технічній складовій. Як ми бачимо, набір вмінь досить складний.

Досить простий приклад — тостер та молоток. Перший — це типовий I-shape. Він створений, щоб виконувати одну дію — робити тости. Все, від нього ніхто не очікує більшого. Але молоток — це T-shape. Він експерт у забиванні та видьоргуванні цвяхів. Але окрім цього ним можна робити ще безліч речей.

Так і з T-shape продакт менеджером. Незалежно від компанії чи індрустрії, він може застосовувати свій набір навиків по горизонталі, знаходити їм застосування, адаптовуючись до ситуації. Але свої експертні компетенції по вертикалі він може застосувати вже на конкретно взятому і визначеному продукті, адже ви маєте розуміти тенденції на ринку, де цей продукт, яка там ситуація, які у вас переваги, яка цінність.

Тобто, щоб використати ваші експертні компетенції на повну, вам потрібно глибше нирнути, тому ці компетенції не використаєш будь-де і будь-коли.

Ще один важливий навик по горизонталі — це робота з командою. Він виведений, як необхідний для продакт менеджера у 2019 і недарма. З командою потрібно працювати і постійно комунікувати, аби усі мали розуміння хто і що робить. У такому випадку, ваша команда розумітиме вас з пів слова, що тільки позитивно вплине на загальний результат.

Цікаво, що T-shape модель можна застосовувати і до команди. Особливо це корисно, коли вас дуже мало, а завдання перед вами глобальне. У команді, яка працює за такою моделлю, простіше розмежувати виконання тасків та прийняття рішень, аніж у ситуації, коли кілька спеціалістів, які все скидають на одного менеджера, який може вигоріти. На зображеннях нижче можна побачити як це працює.

Як прокачати свої вміння у T-shape моделі

Перш ніж починати щось прокачувати, потрібно визначити, ЩО саме і ЯКИЙ у мене рівень зараз. Тоді можна скласти план куди далі. Є досить проста шкала оцінки рівня власної компетенції. Виглядає вона наступним чином:

  1. Нуль. Я нічого не знаю. Ви знаєте хіба назву навику, який волієте мати. Ви його не практикували та не вивчали
  2. Один. Ви новачок. Ви почали вивчати, але не знаєте як застосовувати
  3. Два. Ви прокачений новачок. Ви вже можете зробити кілька речей самостійно, але ще потребуєте багато підказок та менторства
  4. Три. Ви вже обізнані. Ви вже далеко попереду вступних матеріалів і починаєте розуміти, де ще та як застосовувати нові речі, які освоїли
  5. Чотири. Ви вже досвідчені. Ви можете робити ті речі, про які інші навіть не думали. Ви не ідеальний, але дуже крутий
  6. П’ять. Ви експерт. Ви використовуєте інтуїцію. Збоку ваша робота може виглядати як магія

Але наприклад, ви навіть не знаєте з чого почати формувати свою T-shape модель, вам до визначення рівня в якомусь навику ще далеко. Що тоді? В цій ситуації потрібно конкретизувати основні вектори руху, поставте собі кілька простих запитань:

  • Where I want to improve
  • Where I am comfortable
  • What I want to add
  • Where I Want to go deep

Це дасть вам розуміння куди далі рухатись і в яких комбінаціях навиків.


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий