6 міфів про ШІ, через які компанії зволікають впроваджувати його в роботу

  • 17 мая, 12:40
  • 4113
  • 0

Коли з’явився генеративний штучний інтелект, одразу постало питання: чи це мінливий тренд, який невдовзі згасне, чи інструмент, який справді впливатиме на життя мільйонів людей? Спочатку всі створювали текст у ChatGPT і картинки у Midjourney здебільшого для того, щоб перевірити можливості цих технологій. Проте невдовзі ринок почали захоплювати дедалі більше ШІ-стартапів, які залучають значні інвестиції. Очікується, що до 2030 року ця індустрія досягне майже $2 трлн, при цьому генеративний ШІ може щорічно додавати світовому ВВП $2,6-4,4 трлн.

В Україні широко використовує ШІ кожна п’ята компанія. Отже, для більшості бізнесів знайомство з цією технологією ще попереду. У спільному матеріалі з IT-компанією Span ми розібрали поширені міфи та упередження, які виникають у людей щодо ШІ, та з’ясували, як саме інструменти вже сьогодні здатні підвищити ефективність щоденної роботи. 

Матеріал створено за підтримки компанії Span, яка є партнером та постачальником ліцензійних рішень Microsoft.
Що це означає?

Міф 1: ШІ замінить всі робочі місця

ШІ змінює ринок праці. З початку 2024 року великі технологічні компанії скоротили тисячі робочих місць — експерти пов’язують цей крок із переходом та витратами на революцію штучного інтелекту. Водночас у цих компаніях наймають нових талантів — з досвідом роботи зі штучним інтелектом. Навички роботи з ШІ та Big Data посідають третє місце серед пріоритетів компаній щодо експертизи своїх співробітників.

Отже, ШІ не може замінити всі робочі місця. Натомість він створює нові можливості. Це означає, що ми переходимо не до епохи, коли ШІ змагається з людським інтелектом, а до епохи, коли спеціалісти, які вміють вдало використовувати ШІ у своїй роботі, змагатимуться з тими, хто не користується цим ресурсом.


У фахівців, які не бояться нових технологій, а вчаться застосовувати їх на свою користь, немає причин для хвилювання. Навпаки, вони можуть оптимізувати рутинні процеси за допомогою ШІ й підвищити свої показники.

«Не варто сприймати ШІ як свого конкурента. Це, радше, помічник, який допомагає швидше справлятися зі щоденними завданнями. Наприклад, інструмент Microsoft 365 Copilot — це ШІ, вбудований у застосунки Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams та інші. З ним ви можете у кілька кліків створити презентацію на основі текстового документа чи побудувати діаграму на основі електронної таблиці. Йдеться не про заміну вас як фахівця, а про збільшення вашої продуктивності та цінності як співробітника», — розповідає Ірина Лошакова, Copilot Customer Success Manager IT-компанії Span Україна.

Міф 2: ШІ вбиває креативність

Цей міф часто виникає з певних непорозумінь про те, чим насправді є креативність і як працює ШІ. Креативність — це здатність до творчого пошуку, що є унікальною якістю людей. Водночас алгоритми ШІ базуються виключно на даних, отриманих від користувачів: йому бракує уяви, емоційного інтелекту та власного досвіду. У такий спосіб, ШІ може генерувати нові ідеї або варіанти, але він не має справжньої креативності. 

Використання ШІ не позбавляє людину необхідності «думати своєю головою». Проте ШІ-інструменти можуть швидко аналізувати великі обсяги даних, знаходити патерни та виконувати складні обчислення. В результаті у людини з’являється більше вільного часу для креативних аспектів роботи.

Крім цього, ШІ може аналізувати дані про попередні творчі проєкти, виявляти тенденції та пропонувати нові шляхи розвитку. Це спосіб подолати страх «чистого листа», отримати вхідні дані для брейншторму. А фінальне рішення, як застосовувати цю інформацію, завжди залишається за людиною.

Наприклад, Microsoft 365 Copilot допомагає проводити брейншторми з командою в режимі онлайн. Окрім самого генерування ідей, є одразу можливість ними ділитися з колегами. А за бажанням чи потребою команди — найвлучніші текстові підказки можна перетворити у сценарії, розкадрування чи презентації.

Міф 3: ШІ передає мої приватні дані третім сторонам 

Генеративний ШІ навчається на даних користувачів. Але це не «змова корпорацій», а офіційна політика використання користувацького контенту, яку розробники ШІ-технологій поширюють у відкритому доступі. Одночасно у розвинених країнах світу змінюється і нормативно-правова база із запровадженням законів, спрямованих на захист даних і забезпечення належної конфіденційності.

Найкращий спосіб захистити свої приватні дані від можливих витоків — обмежити доступ до них, надаючи лише необхідну інформацію для виконання конкретного завдання генеративного ШІ. Також важливо застосовувати технічні засоби захисту даних на рівні програмного забезпечення: шифрування, контроль доступу і безпечне зберігання даних.

Наприклад, Microsoft 365 Copilot має доступ не тільки до загальнодоступної інформації в інтернеті, а й до робочих файлів користувача, повідомлень електронної пошти, зустрічей у календарі. Але ці дані захищені сервісами безпеки Microsoft 365 і не «витікають» назовні, ШІ-помічник не використовує їх для навчання або генерування відповідей для сторонніх осіб.

«Якщо ви використовуєте Microsoft 365 Copilot на рівні компанії, перевірте налаштування доступів різних співробітників до конфіденційних даних. Можливо, у деяких системах є сенс додати мультифакторну аутентифікацію. Тоді працівник не отримає у відповідь на свій запит до ШІ таку інформацію, якою він не мав би володіти», — радить Ірина Лошакова.

Міф 4: ШІ припускає забагато помилок

Коли технологія штучного інтелекту створює неправдиву інформацію, кажуть, що вона галюцинує. Це слово з цим додатковим значенням навіть стало словом 2023 року за версією Кембриджського словника. Отже, ШІ не є інструментом, який ніколи не помиляється. Так само він не завжди є неупередженим та об’єктивним, адже транслює ту інформацію, на якій навчалися його алгоритми, — а це контент, згенерований людьми і також не позбавлений недоліків.


Але це не означає, що ШІ є безкорисним. Завдання людини — перевіряти роботу технологій та коригувати її. Так, ви можете попросити Microsoft 365 Copilot знайти відповідь на певне питання — він підбере найбільш релевантний, на його думку, матеріал в інтернеті та запропонує цитату звідти. Далі необхідно перейти за наданим посиланням, впевнитися, що ця інформація є актуальною для вас, і лише тоді її використовувати.

За словами Ірини Лошакової, що влучнішим є промпт (запит), то якісніший результат. ШІ може ефективно обробляти мовлення, але він не розуміє контекст так, як людина. Іноді варто поекспериментувати з різними запитами, додати більше деталей — і тоді ШІ-помічник впорається зі своїм завданням якнайкраще.

Міф 5: ШІ шкодить репутації та експертності бренду

Не встиг ШІ-контент стати масовим явищем, як у суспільстві почали ним зловживати. Наприклад, журналісти отримують від експерта згенеровані коментарі, перенасичені тавтологією та цифрами, але їм бракує оригінальних думок, інсайтів і візії. Так само непрофесійні тексти та ілюстрації на публічних ресурсах компанії створюють у клієнтів не найкраще враження.

Але ШІ жодним чином не зашкодить репутації та експертності бізнесу, якщо не ставитися до згенерованого контенту як до кінцевого результату роботи. ШІ створив занадто шаблонний текст для соцмережі чи картинку з неправильною анатомією людини? Не варто публікувати їх назагал, доки не виправите помилку — самостійно або з допомогою ШІ. Тоді у користувачів не виникне дорікань до непрофесійності.

«Наприклад, я використовую Microsoft 365 Copilot, щоб створити презентацію. Він генерує потрібні слайди, але потім я їх допрацьовую. Відповідальність завжди залишається за людиною, а ШІ лише допомагає заощадити час і ресурси», — ділиться Ірина Лошакова.

Міф 6: Використовувати ШІ — не етично

Жоден інструмент сам по собі не є «хорошим» чи «поганим». Зазвичай, нові технології як розширюють можливості, так і посилюють деякі небезпеки. Наприклад, генеративний ШІ дозволяє створювати діпфейки досить гарної якості. За допомогою підроблених фото та відео зловмисники маніпулюють громадською думкою, шантажують та вдаються до шахрайства. Так, нещодавно співробітник компанії з Гонконгу перерахував третім особам $25 млн, отримавши фейкове голосове повідомлення від свого керівника.


Натомість у «правильних руках» ШІ грає і на світлому боці. Його використовують для посилення кібербезпеки, подолання мовних бар’єрів, створення віртуальних середовищ для освіти та науки. Крім цього, як зауважують західні експерти, штучний інтелект може бути ключем до перемоги України у війні, адже дозволяє військовослужбовцям діяти більш ефективно та менше ризикувати своїм життям. Тож бізнесу немає сенсу відмовлятися від ШІ через його можливу неетичність. Навпаки, що більше компаній застосовують сучасні технології для конструктивних цілей, то більше стимулу отримує розвиток цієї технології у напрямку підвищення особистої продуктивності та покращення світу загалом.

Span — глобальна IT-компанія, що пропонує професійні послуги в галузі проєктування і розробки інформаційних систем, зміцнення інформаційної безпеки, а також впровадження інноваційних ІТ-рішень від всесвітньо визнаних виробників програмного забезпечення. Компанія є сертифікованим постачальником бізнес-рішень на базі Microsoft, зокрема Microsoft 365 Copilot. Корпорація Microsoft визнала компанію Span своїм кращим партнером в Україні впродовж 2022 та 2023 років поспіль, що свідчить про високий рівень експертизи спеціалістів Span та досконалість у впровадженні клієнтських рішень на основі технології Microsoft.

Microsoft 365 Copilot — корпоративний помічник на базі ШІ, який допомагає оптимізувати рутинні завдання та полегшити роботу працівників будь-якого рівня та департаменту. Copilot використовує як загальнодоступну інформацію, так й інформацію, знайдену у робочих ресурсах, доступних конкретному співробітнику.

Copilot дозволяє миттєво створювати документи, презентації, діаграми, таблиці та електронні листи. Наприклад, підготувати комерційну пропозицію для клієнта на основі листування з ним в Outlook і чатах Teams. Або, якщо ви запізнилися на нараду в Teams, ШІ-помічник підсумує, що говорили інші учасники зустрічі, та надасть резюме — загальне чи щодо вашого конкретного запиту. 


«Microsoft 365 Copilot — незамінний помічник у робочих процесах. Він підходить для всіх, хто працює з текстовими файлами, електронними таблицями, презентаціями, CRM-системами та іншими діджитал-інструментами. Так, за допомогою Copilot HR-менеджер згенерує та покращить посадові інструкції, маркетолог визначить ринкові тенденції, а менеджер проєкту візуалізує дані та створить звітність», — пояснює Ірина Лошакова.

Моя компанія замислюється над впровадженням Microsoft 365 Copilot. З чого починати?

  1. Сформуйте групу співробітників амбасадорів, так званих агентів змін, бажано з різних підрозділів і позицій. Ця група стане провідниками трансформації компанії та допоможе популяризувати нові діджитал-інструменти серед усіх працівників.
  2. Зверніться до сертифікованого партнера Microsoft із запитом на консультування та навчання роботі з Microsoft 365 Copilot. Компанія Span Україна, яка є почесним партнером Microsoft, зможе допомогти вам із навчанням, ліцензуванням та впровадженням.
  3. Сертифіковані спеціалісти Span проводять ознайомчий воркшоп щодо особливостей використання та можливостей Microsoft 365 Copilot.
  4. ІТ-департамент компанії перевіряє коректність доступів співробітників фокус групи до корпоративної інформації.
  5. Амбасадорам змін призначаються ліцензії Microsoft 365 Copilot для тестування рішення.
  6. Експерти Span проводять навчальні воркшопи за різними напрямками, як-от робота з файлами Word, поштовими повідомленнями Outlook тощо, та надають вичерпні відповіді на запитання співробітників щодо ефективного застосування ШІ саме в їхніх сферах діяльності.
  7. Після завершення етапу тестування компанія зможе прийняти зважене та обґрунтоване рішення щодо придбання ліцензій Microsoft 365 Copilot, базуючись на враженнях та досвіді власних співробітників.

Фахівці Span допомагають бізнесам придбати та інтегрувати Microsoft 365 Copilot, а також консультують щодо його можливостей та інформаційної безпеки. Зокрема, Span пропонує серію навчальних вебінарів по роботі з Copilot для співробітників компанії-замовника, а також подальші навчальні заходи, присвячені апдейтам у продукті.

Генеративний штучний інтелект назавжди змінив індустрію діджитал-інструментів. Масштаби його застосування у різних нішах та для різних завдань показують, що ця технологія з нами надовго. Вона все ще недосконала, проте розвивається шаленими темпами, стає дедалі більш «розумною» та універсальною. 

Ефективність ШІ значною мірою залежить від користувача: які саме завдання він оптимізує за допомогою цього інструменту, як формулює промпти (запити), наскільки ретельно перевіряє та опрацьовує результати. Ринок прогресує, тож у конкурентній боротьбі виграватимуть ті бізнеси та фахівці, котрі якнайшвидше навчатимуться застосовувати сучасні рішення, посилюючи свою експертність та продуктивність.

ТЕКСТ Валентина Шимкович

ЗОБРАЖЕННЯ Copilot

МЕНЕДЖЕРКА Юлія Маковишена

ПРОДЮСЕРКА Ольга Андрусів

ПРЕДСТАВНИЦЯ SPAN Ірина Лошакова


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий

IT Новости

Смотреть все