Автор матеріалу: Роман Боренько, співзасновник Inclusive IT
«Незрячі в ІТ? А як вони користуються комп’ютером?» Це, мабуть, найчастіше і найпростіше питання, яке ми чуємо, коли розповідаємо про свій проект. Не буду тягнути інтригу. Незрячі користуються так званими програмами екранного доступу, які озвучують те, що зрячі сприймають візуально не екрані, а також натиски клавіатури. Це уможливлює роботу незрячих навіть у програмуванні. Деякі з них йдуть далі, як от наш колега, Руслан Іськов, що написав україномовний інклюзивний підручник з Python.
Про послуги, що надає наше соціальне підприємство
Декілька років тому в мене з’явилось бажання створити підприємство, де працюють люди з різними типами інвалідностей, які аналізують вебсайти на вебдоступність. І ось нашій команді зараз більше року. Ми є інклюзивними, більше половини наших працівників мають інвалідність. Наші Accessibility QA`s мають сертифікати від провідних курсів з вебдоступності Deque Univeristy. Технічна частина команди складається з чотирьох людей: двоє незрячих та одна працівниця на колісному кріслі. Вони не лише тестують вручну сайти чи вебдодатки, але й враховують результати автоматичних тестів. Ми працюємо дистанційно, що дозволяє нам залучати людей зі всієї України для тестування. Для себе ми підібрали інструментарій, який є вебдоступним: менеджер завдань, а також Google Suite.
Про вебдоступність
Вебдоступність — це підрозділ UX, темою якого є використання веб широким колом людей, включно з людьми з інвалідністю. Тобто, сайт чи додаток вважаються вебдоступними, якщо ними можна користуватися людям з порушеннями зору (і повністю незрячим, і людям з ослабленим зором — не обов’язково з інвалідністю), слуху, когнітивного, психічного чи сенсорного характеру.
Що це все означає?
По-перше, сайтом можна користуватись за допомогою програм екранного доступу. Не будь-який сайт коректно працює з такими програмами. А вебдоступний — повинен. Одне з основних побажань незрячих користувачів, — щоб зображення мали альтернативний текст. Адже роботизований голос програм екранного доступу озвучує текст, і тоді графічну інформацію слід описати словами. Тобто задати альтернативний текст для неї.
По-друге, сайт повинен мати чіткі кольори та шрифти. Адже користувачі зі слабким зором можуть просто не помітити світло-сірого напису на білому фоні.
По-третє, для всієї анімації на сайті повинна бути можливість призупинки та відновлення. Адже є користувачі, які можуть не встигнути зрозуміти, що було на попередньому зображенні, коли насувається наступне.
По-четверте, сайтом має бути змога користуватися лише за допомогою клавіатури. Адже є люди, які, наприклад, мають гіпс на правій руці і не можуть користуватись мишкою. Або мають інші порушення опорно-рухового апарату.
Є багато конкретних вимог веб-доступності. Найвідоміший стандарт, який їх об’єднує — WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines – Настанови з веб-доступності контенту).
Про те, звідки беруться працівники?
В Україні професійна освіта для людей з інвалідністю, особливо, не в обласних центрах, є малопоширеною. Громадська організація «ІУС» декілька років тому започаткувала дистанційні курси для людей з інвалідністю, які називається так само — Inclusive IT.
Зокрема:
- Користування програмою екранного доступу NVDA незрячими
- Word для незрячих
- Excel для незрячих
- Англійська мова
- HTML/Javascript для незрячих
- Python для незрячих
Офіс ГО «ІУС» розташований у Львові, але студенти тут — зі всієї України. Студенти можуть просто отримати соціальні навички, а можуть піти далі, і підвищити свої позиції на ринку праці. Деякі студенти чи випускники, а також викладачі працюють теж у нашому підприємстві.
Про плани
Найважливіше для нас — налагодити стабільний потік замовлень. Як я писав вище, ми відкриті до співпраці всюди, де вимагається вебдоступність. Адже тренд вебдоступності в Україні і на Заході все більше підкріплюється нормативними актами. Співпраця з айті-компаніями може бути як проектною, так і більш глибокою.
В другій половині листопада ми проведемо подію в рамках проекту I Teems. Там хочемо налагодити діалог з приводу залучення школярів з інвалідністю до навчання у сфері ІТ.
Окрім того, засновуємо регіональну мережу Inclusive IT разом з партнерськими організаціями для розширення можливостей навчальної програми. Наша мета – охопити якомога більше регіонів нашими освітніми програмами не лише через мережу Інтернет, але й живими зустрічами.
Ми віримо, що тренд вебдоступності — це дуже правильна річ, яка має не меті не залишати осторонь інформаційного суспільства тих, про кого просто могли не подумати. Ми віримо в інклюзивність онлайн!
Джерело: nachasi.com
0 комментариев
Добавить комментарий