Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

  • 15 октября, 16:15
  • 3757
  • 0

В інтернеті багато статей і оглядів логотипів, в основному це такі собі «Тренди 20 ** року» або «Як змінювалися логотипи великих компаній з початку століття». Подивитися цікаво, але практичної користі від цього мало. У цій статті ми розглянемо щось інше.

Часто дизайнери стикаються з такою проблемою: у клієнта є власне бачення того, яким повинен бути логотип, але заховано воно десь глибоко всередині, і поділитися він їм не може. В такому випадку краще всього почати з презентації «А як взагалі можна».

Так, і відразу домовимося про терміни: під логотипом мається на увазі саме текстова частину фірмового блоку, а під знаком - фірмовий знак. 

Шрифтові логотипи

Часто буває, що новий шрифтовий логотип сприймається замовником як «просто напис». З відомими логотипами такої проблеми немає - до них всі звикли, вони впізнавані і всіма улюблені, але якщо шрифтом Lenovo набрати наприклад «Салон-перукарня Фея», неминуче виникнуть питання.

Проте шрифтові логотипи відмінно працюють, шрифтом можна добре передати характер і цінності компанії, мінімалістичний шрифтовий логотип може відмінно працювати разом з іншими елементами фірмового стилю, не відтягуючи на себе занадто багато уваги.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Ні у Canon, ні у Netflix немає окремого фірмового знака, але бренд від цього не страждає - він їм і не потрібен. Логотипи відмінно впізнаються без нього. Незважаючи на те, що на цьому зображенні всі логотипи червоні, в реальному житті змішання немає: Canon не конкурує з Nasa, а Esprit з Lenovo - кожен працює на свій ринок.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Те ж саме і з цим набором, ми всі звикли до такого написання, і питань воно не викликає. Логотипи можуть бути схожі, як Nokia і Casio, можуть бути різними, як дуже спокійний Panasonic і акцентований Ecco, але конструктивно це все шрифтові логотипи, або «просто якийсь напис».

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Тут шрифтові логотипи, набрані антиквою (шрифти із засічками). Ще більше відмінностей характерів: від впевненого і спокійного Sony, до середньовічного і майже нечитабельного The New York Times.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

А тут вводимо невелике ускладнення - додамо в напис різні кольори. Це рішення дозволяє сильніше диференціюватися від конкурентів, але з'являється якась грайливість, особливо у Google і Ebay.

Каліграфія

По суті, це той же шрифтовий логотип. Але каліграфія дозволяє ще більше розкрити характер бренду, вона більш емоційна, більш виразна.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Порівняйте середньовічний Carlsberg, який говорить нам про давні традиції і строге дотримання рецепту, і Cadbury, який явно писали молочним шоколадом по кисільним берегам. Або Ray-Ban - свобода і відсутність умовностей, Esquire - ти не такий як всі, чувак.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Ми намагалися збирати групи за кольором, щоб він не відволікав нас від форми, але порівняйте Virgin і той же Ray-Ban - дуже схожий характер і, мабуть, схожі цінності.

Johnson & Johnson - його ж явно виводив добрий сімейний лікар, акуратний, пунктуальний, з багатим життєвим досвідом.

Лого + мінімум графіки

Тепер ускладнимо - додамо в шрифтовий логотип трохи графіки. Зовсім трохи - так, щоб це не стало фірмовим знаком і не брало на себе занадто багато уваги.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Що нам це дає? Логотип стає складніше, що підвищує його унікальність. Це не обов'язково робить його більш виразним (особливо після каліграфії), але більш впізнаваним точно. А ще з'являється можливість трохи пограти - заховати парасольку в Citibank (захист, надійність) або показати масштаб компанії в Amazon (від А до Z)

Логознак

Ще один двоюрідний брат шрифтового логотипу - логотип-знак, або логознак. 

Назва, а зазвичай це дуже коротка назва або абревіатура, написана настільки незвично і виразно, що по суті є знаком.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Знаки (логотипи?) CNN і LSO намальовані просто однією плавною лінією. 3M в цьому відношенні трохи вибивається із загального ряду (це повна назва компанії), але веде він себе швидше як знак.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Vaio - зв'язок va настільки посилили, що слово майже перестало читатися, шрифтовим логотипом це назвати не можна. HBO був хорошим кандидатом, щоб відправитися в розділ «Лого плюс мінімум графіки», але в підсумку виявився тут - кружок в букві О ніяк не виділено, та й слово дуже коротке.

Лого + плашка

В той же розділ могли відправиться і ці лого, але тут мінімальна графіка певного виду - плашка під текстом. Тому виділимо їх в окрему категорію.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Плашка може бути якоїсь виразної форми, як Levi's, Maggi або Camper (в Levi's вона в деяких випадках взагалі використовується як знак), може - зовсім простою, як Marvel і UCOB, але принцип один.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Плашка теж може розкривати характер, наприклад IKEA і Metro - про чіткість і простоту, а Pfizer, Samsung і Oral-B - скоріше про майбутнє. Хоч IKEA трохи вибивається з цього ряду, все ж там дві плашки, але, думаю, можемо закрити на це очі.

Знак + лого

У свідомості 99% людей логотип - це щось таке: емблема (знак) плюс слово (логотип). Як бачимо, це всього лише один з багатьох варіантів конструкцій - не найсучасніший і далеко не найзручніший.

У такій конструкції є ряд переваг: наприклад, знак можна використовувати окремо від лого. З нього виходять відмінні аватарки, іконки додатків, панелі-кронштейни на вивісках і так далі.

Є й недоліки: вся конструкція в цілому виходить дуже громіздкою і важкою. Ще у нас люблять додавати слоган під лого, виходить зовсім незрозуміла конструкція, привіт з-90-х.

Фірмовий блок через ту ж громіздкість гірше працює на зменшення, в цілому композиції виглядають дуже статично.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Як правило, це старі бренди з довгою історією: знаки перемальовують, спрощують, освіжають, але позбавлятися від них не поспішають, що в загальному  правильно. За десятиліття люди звикають до цих символів, і вони міцно асоціюються з брендом.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Як правило, такі фірмові блоки мають дві компоновки - горизонтальну і вертикальну (Barclays, Columbia, Lacoste), але є і виключення: Electrolux, HSBC не використовують вертикальну компоновку знак, логотип.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Знак може бути над логотипом, під ним, праворуч або ліворуч від нього: конструкція одна - обидва елементи використовуються разом і приблизно рівні за значимістю.

Знак домінує

Ну і найцікавіше - фірмовий знак як головний елемент фірмового стилю. Текстове написання при цьому може існувати, але це другорядний елемент.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Самий показовий приклад тут Apple: логотип (як текст) просто не використовується (можливо, його і немає). Всі назви продуктів (iTunes, iPhone і так далі), і сама назва компанії, якщо це необхідно, просто набирається фірмовим шрифтом. Використовується тільки знак.

У Nike є пара варіантів логотипу (тексту), але в основному вони обходяться без нього. Як правило, він присутній тільки в класичних ретро-лінійках.

Pepsi і McDonald's - логотип є, він використовується (у Pepsi навіть досить виразно), але основним все ж є знак.

Starbucks просто прибрав напис з логотипу в 2011 році і нічого страшного не сталося. Він залишається на вивісках, але важливого значення не несе.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Mastercard продовжує іноді використовувати лого, але в 2016 році напис винесли під фірмовий знак і радикально зменшили, а в 2018 відмовилися від нього зовсім.

Airbnb офіційно не відмовлялася від використання тексту, але на всіх основних носіях (а їх всього два: сайт і додаток) використовується тільки знак.

Композитний логотип

Це нерозривний зв'язок знаку та логотипу: їх неможливо розділити, незрозуміло, де закінчується знак і починається логотип.

При цьому не можна пояснити все плашкою, як у випадку з Lipton - має значення як плашка, так і кольорова заливка під нею.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Не можна віднести Bayer до розділу «Лого плюс мінімум графіки» - це подвійне лого, і разом з колом вони являють собою символ аптеки або таблетку. Це ціла система.

У Converse є спрощена версія логотипу із зірочкою, але основна версія все ж ця - саме вона використовується на кедах.

По-суті це логотип, вписаний в знак.

Є також два окремих, дуже поширених напрямки, які мають чіткі характеристиками, але не цілком укладаються в описану схему: «Продуктові» і «Автомобільні логотипи» - мі їх винесли окремими блоками.

Продуктові логотипи

Формально - це щось на зразок композитного логотипу або логотип плюс мінімум графіки, але так як сфера застосування одна (або ринок один), то винесемо їх в окрему категорію.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Продуктові логотипи в більшості своїй дуже складні: об'ємні відблиски і тіні, обведення, плашки, перспективні спотворення і градієнти, дрібні підписи і так далі. Сенс зрозумілий - продукти харчування відносяться до імпульсних покупок, логотип дивиться на тебе з полиці і чекає, що ти його з'їсти.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

Крім того, всі ці логотипи - це назви продуктів. На пачці вони розташовані досить крупно і можуть дозволити собі всі ці графічні надмірності.

Автомобільні логотипи

І остання категорія - автомобільні логотипи. Знову-таки, як і в випадку з продуктовими логотипами, їх можна було б віднести до категорії «Знак домінує» (і зрозуміло чому), але так як це окремий ринок, ми вирішили представити їх тут.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів

У цій категорії найменше винятків: це або монохромний металевий шильд, або емальований. Іноді назва вписується в шильд, але частіше вона розміщується на багажнику.

Логотипологія: пробуємо розібратися з видами логотипів


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий