Китайський техногігант Huawei згідно з результатами дослідження токійської компанії Patent Result посідає перше місце за кількістю патентних заявок, проте в інноваційності запатентованих розробок компанія поступається американським конкурентам Intel і Qualcomm.
Українські компанії поки не можуть похвалитися такою активністю в цій сфері. Проте, попри те, що з липня в Україні піднялась ціна на реєстрацію торговельної марки (ТМ), незабаром може в цілому змінитися ситуація із захистом інтелектуальної власності.
Чого ж очікувати від імовірних законодавчих ініціатив і як вони вплинуть на ситуацію із захистом прав на інтелектуальну власність та ТМ, розповіла патентна повірена, CEO компанії IPStyle Марія Ортинська.
Три проблеми України
Сьогодні в Україні є три основні проблеми у сфері інтелектуальної власності.
1. Існують і процвітають патентні тролі
Їхня бізнес-модель проста – вони реєструють на себе. Наприклад, продукт маловідомої, але перспективної компанії, або навіть іменитих компаній. В основному патентують промислові зразки, створені не ними і такі, що давно використовуються у світі (батарейки, вішалки для одягу, зубочистки, офісні світильники, дизайн сірникових коробок та інше), а потім починають нападати – блокують ринок для виробників відповідного товару і вимагають виплат «винагород».
Уявіть тільки, ваша компанія досягла чималих успіхів. Якість кінцевого продукту – на висоті, канали поставок налагоджені, клієнтська база зростає, потенціал величезний. І раптом ви отримуєте позов. Якась компанія намагається заблокувати імпорт або експорт вами вашого ж продукту.
Тролі віртуозно володіють усіма тонкощами законодавства у сфері інтелектуальної власності та, зокрема, патентного права і користуються ними у власних цілях, шантажуючи легальний бізнес.
2. Недобросовісні дистриб'ютори
Так, поширені випадки, коли дистриб'ютори намагаються зареєструвати на себе торгову марку компанії, продукцію якої вони продають в Україні. Наприклад, компанія-виробник електросамокатів масштабує свій бізнес і розвиває мережу дистриб'юторів, які беруть на себе зобов'язання рекламувати, просувати і продавати продукцію цього бренду. Але через рік «партнер» усвідомлює, що бізнес йде успішно в його регіоні й намагається зареєструвати ТМ на себе.
3. Проблема законодавства
Національне законодавство не гармонізоване з положеннями Угоди про Асоціацію з ЄС, у зв'язку з чим виникають суперечки щодо застосування деяких правових норм, зокрема у сфері інтелектуальної власності. Тобто мають місце різночитання.
Як будемо змінювати ситуацію
Законопроект щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки та промислові зразки і боротьби з патентним тролінгом (№2258 від 11 жовтня 2019 роки) спрямований на вирішення цих проблем.
Так, для посилення боротьби з патентними тролями він передбачає можливість звертатися не тільки до суду, а й до Апеляційної палати, яка зараз при Мінекономіки спеціалізується в питаннях IP. Це спрощує захист інтересів бізнесу, який відстоює свій продукт і свій патент.
Передбачається ввести додатковий адміністративний спосіб анулювання реєстрацій – так званий механізм «post grant opposition», тобто визнання недійсними свідоцтв на промислові зразки в Апеляційній палаті.
Крім того, вона може винести рішення про відшкодування з троля і компенсації бізнесу – до 50 000 мінімальних зарплат, а це – понад 2 млн грн.
Що стосується другої проблеми, то передбачена можливість вимагати від недобросовісного дистриб'ютора – «власника» торгової марки – передати права на ТМ. Зараз у таких суперечках реальний власник ТМ може лише подати позов про визнання ТМ недійсною, посилаючись на Паризьку конвенцію. А якщо закон приймуть, то він зможе просити передати йому права на спірну ТМ. І, знову-таки, претендувати на багатомільйонну компенсацію від недобросовісного дистриб'ютора, якщо це буде доведено в суді.
Якщо говорити про гармонізацію українського і європейського законодавства, то, наприклад, термін дії прав на промисловий зразок становитиме, як і в Угоді про Асоціацію з ЄС, п'ять років з дати подачі заявки. Її можна буде продовжити на наступні п'ять років, але в цілому термін дії таких прав – не більше 25 років, замість нинішніх 15 років. Також передбачається охорона незареєстрованих промислових зразків і вводиться такий критерій, як індивідуальний характер – на додачу до такої умови патентоспроможності, як новизна. Індивідуальний характер буде вбачатися у враженнях, які зразок викликає у інформованого користувача. Автори законодавчої ініціативи передбачають, що таким чином тролям буде набагато складніше зареєструвати чуже на себе.
Джерело: mind.ua
0 комментариев
Добавить комментарий