Продакт-дизайнер vs продакт-менеджер: так у чому ж різниця?

  • 26 марта, 10:11
  • 3817
  • 0

Автор матеріалу: Вадим Грін, Senior Product Designer в OLX

Я викладаю продакт-дизайн і помітив, що студенти доволі мляво уявляють собі цю професію. І коли на кожному курсі я розповідаю про експертність, необхідні навички та зони відповідальності продакт-дизайнерів, завжди постає одне й те саме питання: «А в чому різниця між продукт-дизайнером та продукт-менеджером?».

Тож ця стаття — спроба відповісти на нього й концентрат усієї необхідної інформації для розуміння спільного та відмінного в цих професіях.

Продакт-дизайнер vs продакт-менеджер: так у чому ж різниця?

Часом вважають, що посада продакт-менеджера є логічним продовженням кар’єри для дизайнера. Може бути й так, якщо дизайнер хоче докорінно змінити свою діяльність і займатися організаційною та управлінською роботою. Але, на мій погляд, еволюційним кроком у межах дизайн-галузі може бути роль саме продакт-дизайнера — спеціаліста із широким світоглядом і колом знань, різними зонами відповідальності та багатим інструментарієм, що не обмежується виключно засобами створення інтерфейсів. Щоб пояснити свою думку, повернусь до того, чим насправді є проєктування користувацького досвіду.

Що таке «користувацький досвід»?

Дон Норман запропонував термін «користувацький досвід» ще декілька десятиліть тому, а також окрему спеціальність — продакт-дизайнера, який мав бути залученим на всіх етапах розробки продукту. Завдяки своїй широкій експертності він має проєктувати максимально зручний, комфортний та цілісний досвід користувача. Проте відтоді термін набув широкого вжитку, був спрощений до піксельних меж і втратив своє значення.

Сьогодні дизайнерам на позиціях User Experience Designer або UI/UX Designer відповідь на питання, що таке проєктування користувацького досвіду, здається очевидною. Це, мовляв, продумування взаємодії користувача із системою і зрештою пропозиція та створення ефективного рішення — інтерфейсу цієї системи. Так історично склалося, що користувацький досвід (UX) у багатьох компаніях зводиться до побудови сценаріїв користувачів, створення ваєрфреймів та дизайн-макетів. У кращому разі в компанії чули про методологію дизайн-спринтів і намагаються адаптувати її під себе, зводячи її до кількаденних спільних роздумів розробників біля вайтборду. Так чи інакше, UX зводиться до взаємодії користувача з інтерфейсом.

Я знайомлю студентів із первинною ідеєю цього терміну, який запропонував Дон Норман. Тоді він зауважив, що поняття «юзабіліті» є надто вузьким і стосується винятково зручності самої цифрової системи. А як щодо емоцій, які відчуває користувач ще на етапах пошуку розв’язання своєї проблеми, купівлі продукту, подальшої взаємодії з ним? Зрештою, який післясмак залишається в користувача після взаємодії з продуктом?

Я намагаюсь давати дизайнерам справжнє розуміння цього терміну та бачення потрібних навичок і необхідних зон експертності для втілення цих прагнень у життя. Так вони зможуть вийти за межі виключно інтерфейсних рішень та піксельного мислення.

Продакт-дизайнер vs продакт-менеджер: так у чому ж різниця?

Дон Норман

Чим займаються продакт-дизайнери?

Створення продукту починається з користувацьких досліджень. Разом з UX-дослідниками (або самостійно) продакт-дизайнери мають дізнатися про основні больові точки потенційних користувачів, їхні мотивації та довідатися про контекст роботи. Далі вони аналізують отримані дані, створюють портрети користувачів та намагаються зрозуміти, чи буде цікавим і корисним потенційний продукт взагалі (або оновлення існуючого). Продакт-дизайнери використовують різноманітні методи досліджень, вивчають психологію, аби краще розуміти людей та розвивати емпатію — головну зброю в їхньому арсеналі. Саме емпатія та сповідування дизайн-мислення як філософії та методології розв’язання проблем є запорукою успішної роботи продакт-дизайнерів.

Вони також аналізують отриману інформацію та разом із продакт-менеджерами створюють документацію (на кшталт Product Requirement Document), забезпечуючи її потрібними скетчами, мапами користувацьких шляхів, користувацькими портретами. Продакт-дизайнери навчаються основам підприємницької діяльності, починають краще розуміти процес ведення бізнесу, методи пріоритезації та розподілу ресурсів, що є в розпорядженні компанії та нарешті дістають відповідь на питання: «Чому це потрібно зробити на вчора?». Продакт-дизайнери мають спілкуватися із продакт-менеджерами однією мовою та бути союзниками і співавторами єдиної концепції продукту.

Після цього йде процес створення самого рішення: спочатку це прототип, робота над цілісною історією, співпраця з UX-райтерами та розробниками. Так, продакт-дизайнери мають розумітися також на принципах створення контенту в цифрових продуктах і в жодному разі не використовують lorem ipsum та іншу чорну магію у своїй діяльності.

Далі — це проведення різноманітних тестів, їхній аналіз та внесення змін. Постійні перевірки та узгодження із розробниками. Звісно, продакт-дизайнери не пишуть код, але мають розуміти фреймворки та технології, що використовують розробники, для швидкої та ефективної роботи.

Співпраця з маркетологами та PR-спеціалістами на етапі промоції продукту й постачання всіх необхідних матеріалів для просування продукту на ринку — це так само є в зоні відповідальності продакт-дизайнерів.

А далі все починається знов у замкнутому циклі.

Продакт-дизайнер vs продакт-менеджер: так у чому ж різниця?

З огляду на всеохопність процесу проєктування користувацького досвіду, продакт-дизайнери навчаються не тільки розмальовувати пікселі (це в них уже доведено до автоматизму), а ще й психології, дослідженням користувачів, основам підприємницької діяльності, маркетингу та принципам написання зрозумілих текстів. Це в жодному разі не означає, що продакт-дизайнери все роблять самостійно й несуть за це безпосередню відповідальність. Ні, але вони мають розумітися в усіх зазначених сферах діяльності.

Продакт-дизайнер — це спеціаліст, який є мостом між командами на всіх етапах розробки продукту та адвокатом користувача.

І тут завжди постає питання: «А в чому тоді різниця між продакт-менеджером та продакт-дизайнером?». Бо може скластися враження, що продакт-дизайнер — і швець, і жнець, і на дуду грець, і має пхати свого носа до кожної команди зі своїми пропозиціями чи вказівками.

Чим займаються продакт-менеджери?

На відміну від продакт-дизайнерів, продакт-менеджери виступають у ролі адвокатів бізнесу й мають на меті організувати процес розробки заради досягнення бізнес-завдань.

Аналіз ринку та конкурентного середовища, створення стратегії розвитку продукту на основі отриманих даних про користувацькі проблеми, розробка необхідної документації та бази знань, створення дорожньої мапи, а головне — організація роботи команди, постановка завдань та опис критеріїв успіху — усе це є в безпосередній відповідальності продакт-менеджерів.

У той час коли продакт-дизайнери досліджують користувачів та їхні проблеми, ПМ-и розставляють пріоритети щодо розв’язання цих проблем та ставлять завдання розробникам. Продакт-дизайнери разом з іншими розробниками розв’язують ці проблеми, а продакт-менеджери займаються організацією самої роботи.

Чому ж взагалі тоді постає питання про перетини цих двох професій та зон відповідальності?

Продакт-менеджер, як і продакт-дизайнер, долучається до розробки на кожному з етапів. Проте ПМ відповідальний за організацію процесу, а завдання продакт-дизайнера — забезпечити якість і цілісність рішення. Водночас обидва спеціаліста завжди будують свою роботу, ґрунтуючись на розумінні проблем користувача та бізнес-завдань — у цьому їхній перетин.

На відміну від розробників, UX-райтерів чи тестувальників, зони експертності та навички продакт-дизайнерів є значно ширшими і потрібні на кожному кроці його розробки. Через це й може скластися хибне враження, що продакт-дизайнери втручаються в зони відповідальності продакт-менеджерів. Насправді ж, на певних етапах вони можуть виступати як допоміжна сила, але аж ніяк не заміна ПМ-ам, бо не займаються управлінням та організацією, а менеджери натомість не вирішують безпосередньо проблеми.

Графік нижче наочно демонструє, що саме є прямою зоною відповідальності продакт-дизайнерів, а де їхня роль не визначальна.

Продакт-дизайнер vs продакт-менеджер: так у чому ж різниця?

Співпраця продакт-дизайнерів та продакт-менеджерів, їхній постійний взаємозв’язок та порозуміння — ключ до створення якісного й успішного продукту чи сервісу. Найкращі продакт-менеджери розуміють цінність UX, дизайн-мислення та роботи продакт-дизайнерів. Так само, як і продакт-дизайнери (ті, хто дісталися цього рівня насправді) усвідомлюють мотивації ПМ-ів, їхніх обов’язків і завжди налаштовані на плідну співпрацю.

Джерело: telegraf.design


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий