Технології в дії: як людині працювати пліч-о-пліч із роботом

  • 2 октября, 12:40
  • 1437
  • 0

Авор матеріалу: Петро Дідух, директор з розробки програмного забезпечення, EPAM Ukraine

Більшу частину роботи на біржах і в банках до 2030 року доручать штучному інтелекту. Це призведе до економії понад $300 млрд, але мільйони людей залишаться без роботи, прогнозують аналітики IHS Markit. 

Про розвиток цієї сфери та чи можливо автоматизувати все, розповів директор з розробки програмного забезпечення, EPAM Ukraine Петро Дідух.


Сьогодні автоматизуються та роботизуються всі сфери життя. Це виробництва, фаст-фуди, супермаркети, а на ваш дзвінок у кол-центрі будь-якої компанії із високою ймовірністю вже відповість робот. 

Технології в дії: як людині працювати пліч-о-пліч із роботом

Тому зараз ми є свідками запеклих дискусій на тему, що зовсім скоро роботи замінять людину. І мало хто замислюється над тим, що насправді роботи вже давно працюють разом з людьми в багатьох галузях. Навіть там, де ви не могли й подумати. 

При слові «робот» багато хто з нас уявляє незграбну машину на коліщатках чи в кращому випадку людиноподібного робота Софію. Але автоматизація та роботизація – це не тільки самокеровані авто чи роботи від Boston Dynamic. Це також і про залучення комп’ютерних програм та алгоритмів (роботів) без фізичного тіла.

Вони поступово перебирають частину рутинної роботи у людей і для цього їм навіть не потрібне робоче місце. Йдеться про програмних роботів – Robotic Process Automation. Вони існують на серверах. Ми можемо бачити лише їхні певні дії: як вони відкривають різні додатки, інтегруються з іншими програмами, збирають інформацію та обробляють дані. Автоматизація процесів з використанням програмних роботів (RPA) допомагає компаніям вже сьогодні описати та оптимізувати широке коло щоденних завдань. І залежно від бізнесу, ці програмні роботи вже зараз можуть взяти на себе від 30 до 70% нескладної, рутинної роботи.

Що ж таке цей програмний робот?

Robotic Process Automation (RPA) – це технологія, що дозволяє імітувати дії звичайного користувача за комп’ютером. Середньостатистичний працівник має багато повторювальних та стандартних завдань. Вони зовсім не є цікавими, але вимагають достатньо великої уваги та зосередженості. Наприклад, перенесення даних з однієї системи до іншої, генерування звітів, введення певної інформації, операції з інтеграції між системами, опрацювання рахунків, категоризація чи обробки електронних документів тощо.

RPA, як тип програмного забезпечення, повністю замінює діяльність людини при виконанні «повторювальних» завдань. Цю рутину програмний робот може виконувати в рази швидше та точніше, ніж людина. Більш того, він може виконувати її цілодобово, без перерви на обід та відпустки влітку. Програмний робот має своє власне віртуальне робоче місце, майже як людина-працівник, але при цьому всі ці дії відбуваються у віртуальному середовищі. Такий бізнес-процес зменшує до мінімуму можливість помилки через людський фактор, наприклад, переказ на порядок більшої/меншої суми клієнту. Якщо правильно навчити програмного робота виконувати свої завдання – подібні помилки будуть зведені до нуля, так само як і витрати на такого «невтомного працівника».

Якщо поглянути у минуле 10-річної давнини, то багато компаній вже інвестували у розробку своїх індивідуальних рішень з автоматизації процесів. Але зараз прогрес у технологіях (потужність процесорів, доступність великих обсягів пам’яті, твердотільних дисків та поява доступних хмарних ресурсів) дає набагато більші можливості. Саме тому ми є свідками початку масового використання складних алгоритмів, які використовують машинне навчання, штучний інтелект. При цьому знижується і собівартість RPA.

Раніше, як правило, ці технології використовував лише бізнес фінансового сектору – банки, страхові компанії тощо. Зараз переваги автоматизації бізнес-процесів відчули й інші бізнеси. Автоматизацію успішно застосовують ритейл, енергетика, медицина. А самі програмні продукти стали зручнішими з точки зору користувача. Вони мають більше готового вбудованого функціоналу і покращену стабільність роботи. 

Чи можна автоматизувати все?

Штучний інтелект, роботи та автоматизовані процеси – це неминуче майбутнє. І вони відіграватимуть непросту роль у трансформації робочого місця. Так, роботи звільняють людину не тільки від надважкої фізичної роботи, але й морально виснажливої – неінтелектуальної праці. Спочатку роботи забрали частину навантаження людини на виробництві. Зараз покривають щоденну рутину. Але вони мають одну проблему – у них немає креативності й творчого підходу. І тут завжди залишається відповідальне місце для людини. Вона слідкує за самим процесом, а також обробляє винятки, які зазвичай можуть трапитися у бізнес-процесі, що виконує робот.

Пригадайте Boston Dynamic Atlas Robot. Вони сконструювали робота, який вже вміє долати перепони. Він ніби автономний, та все ж таки керується людиною. А у випадку із програмними роботами, знову ж таки людина ці процеси запустила та залишила повністю на опрацювання роботу. Але якщо з’являються винятки в процесі, то людина включається у складні кейси, з якими робот не може самостійно впоратися. Це емпатія, креативний підхід, де потрібні міркування, судження та взаємодія з іншими людьми.

Тому роботи не відірвані від людини, а навпаки, дають найкращий результат, працюючи в парі з людиною. Не варто протиставляти роботів та людей. Роботи призначені для того, щоб вдоcконалити певну людську працю, замінити людей у нецікавих та монотонних справах. Вони впораються із цим швидше та якісніше. А люди, відповідно, зможуть зосередитися на більш інтелектуальній праці. Саме люди, а не машини, створюватимуть подальші інновації. Тому один з найцінніших ресурсів майбутнього – це талановиті, творчі люди, яких звільнили від рутини. Вони матимуть час для розвитку, перенавчання та застосування своїх навичок в інших, більш цікавих завданнях.

А завтра вже когнітивна автоматизація...

Ми впритул підійшли до ще одного драйверу у роботизації процесів – це cognitive (пізнання, можливість робити висновки з отриманої інформації). Це те, що дозволило напрямку автоматизації піти у прорив. Завдяки появі великих даних та збільшенню обчислювальних потужностей сучасні машини здатні виконувати не лише рутинну роботу, а й таку, що вимагає когнітивних здібностей. 

Звичайна автоматизація допомагає вирішити більш прості типи завдань, які не потребують великих знань, розуміння якихось інсайтів, тобто є рутинними. Когнітивна автоматизація вже ближче до бази знань, яку має людина.

Вона вже здатна робити «умовиводи», встановлювати контекст та сенс речей. Мова йде про робота, який, базуючись на попередній інформації, може з досить високою точністю та ймовірністю прийняти правильне рішення у нестандартній ситуації.

Використання когнітивної автоматизації показує, що в цього напрямку є велика перспектива, а інтелектуальна автоматизація (IA) з часом може витіснити традиційну роботизацію процесів.

І наостанок

Що ж, технологічна революція йде повним ходом. Великі дані, вдосконалена аналітика, інтернет речей, робототехніка, штучний інтелект – все це найближчими роками трансформує бізнес. Компанії стануть більш гнучкими у бізнес-процесах, а продуктивність мала б зрости мінімум на 20%. Роботи звільнять людей від повторюваних завдань. Автоматизація призведе до появи нового типу працівника та робочого місця. І ми повинні з цим змиритися – це вже назавжди.

Завдання бізнесу – сфокусуватися на тому, щоб автоматизація сприяла підвищенню продуктивності, а не просто замінювала людські руки. Місце людини майбутнього – у творчій діяльності. І це вже абсолютний факт.

Джерело: mind.ua


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий

IT Новости

Смотреть все