Для творчих професій освіта та роки досвіду означають набагато менше, ніж конкретні приклади. Щоб показати, на що ви здатні, разом із резюме варто надсилати і зразки своїх робіт. Як скласти портфоліо, Happy Monday розпитали редакторку, дизайнера та smm-ницю.
Портфоліо потрібне як новачкам у професії, так і досвідченим фахівцям; як офісним працівникам, так і фрілансерам — адже це чудова можливість показати ваші найкращі роботи, досягнення та потенціал.
Як скласти портфоліо: загальні поради
- Робіть акцент на найкращі роботи
Важливо показати замовнику не кількість, а якість ваших робіт, тому додавайте до портфоліо тільки найкращі і показові приклади.
- Зробіть портфоліо зручним
Оформіть роботи так, щоб будь-хто міг швидко в них розібратися і переглянути потрібне. Не змушуйте замовника або роботодавця розплутувати вашу логіку сортування або чекати на завантаження великих файлів.
- Об’єднуйте роботи у теми
Це допоможе краще орієнтуватись у портфоліо і вам, і замовнику. До прикладу, якщо клієнти цікавляться весільною фотосесією, а ваше портфоліо виглядає як «простирадло» з різними фотографіями, їм буде незручно вишукувати приклади саме весільних робіт.
- Додайте розділ «Про себе»
Цей розділ можна додати, проте не варто перевантажувати його інформацією. Достатньо вказати кілька своїх досягнень або нагород і написати трохи про те, що ви любите робити і чому.
- Додайте розділ «Контакти»
Обов’язково розмістіть свій email та посилання на сторінку у Facebook, LinkedIn чи Behance.
- Не забувайте регулярно доповнювати портфоліо
Як тільки ви зробили щось вагоме та якісне, додавайте цю роботу.
- Обирайте мінімалістичний дизайн
Байдуже, це портфоліо-сайт чи звичайний гугл-док — у будь-якому випадку основну увагу мають привертати ваші роботи, а не кольори чи шрифти оформлення.
Також буде непогано додати власне фото у гарній якості — простий портрет при хорошому освітленні.
Як скласти портфоліо копірайтеру / журналісту / автору
«Я вже досить довго працюю в журналістиці, ще довше — займаюся копірайтингом, але попри це не маю й ніколи не мала портфоліо. Це не круто — я відчуваю необхідність виправити ситуацію, тому не виключено, що саме після цієї статті сяду за робочий стіл, розімну пальці та почну згадувати все, над чим я колись працювала. І хоч досі моїм портфоліо були рекомендації та сарафанне радіо, деякі уявлення та переконання щодо цього я маю.
По-перше, пояснюйте лінки
Замовник навряд чи буде переходити за одним лише посиланням і читати простирадла тексту, намагаючись зрозуміти, що воно таке взагалі та навіщо робилося. Це жодним чином не характеризує вас як хорошого автора — тільки вказує на лінь і несерйозне відношення до пропозиції. Мовляв, самі розберуться.
Якщо ви маєте справу з комерційним замовленням або, наприклад, хочете зайняти посаду копірайтера у технічному відділі, вам треба довести, що у цій темі ви як цар на троні.
До посилання на матеріал додайте хоча б абзац про те, яку проблему за допомогою нього ви вирішили, які методи для цього використовували та яких висновків дійшли. Так читач буде знати, що на нього очікує та чи варто йому більш детально роздивитися вашу роботу.
По-друге, виділяйте головне
Уявімо, що у вашому портфоліо купа різноманітних матеріалів на теми від VR до найактуальніших у цьому сезоні відтінків губної помади. З одного боку, це характеризує вас як різностороннього автора, якому під силу розібратися у будь-якій темі, але з іншого — видання про інновації чхати хотіло на відтінок «фуксія», а ось тема віртуальної реальності може й вистрілити.
Тому слід не мішати все в одній каструлі тільки для того, щоб показати свою продуктивність. Ви зекономите час і собі, і людям, які переглядають ваше портфоліо, якщо приберете все зайве — тим паче що за надлишком статей можна не помітити чогось дійсно особливого.
По-третє, зазначайте свою експертизу
Важливо — і для вас, і для іншої сторони — чесно написати, у яких темах ви розбираєтесь, які вважаєте вагомими, про що вам вдається влучно писати, а що, навпаки, — ваша слабка сторона. Збрешете у портфоліо, що знаєтесь на фінансах, а потім не зможете пояснити, що таке біткоін — і все пропало. Самі ж будете рукавом витирати сльози під час роботи над текстом і пити заспокійливе, а втрачені нерви не купиш за жодні гроші світу. Навіть за біткоіни.
По-четверте, покажіть, яка ви людина
Якщо редакція, компанія, проєкт або просто приватний замовник шукають копірайтера на постійну роботу, то у першу чергу їм важлива сама людина (а раптом ні, то нащо воно вам тоді треба?) Тому намагайтеся не писати про себе сухою бюрократичною мовою — уявіть, що через портфоліо ви говорите до живої людини, а не до Siri. У випадку фріланс-замовлень це може бути не таким важливим чинником — там головне продемонструвати свої професійні здібності.
Щодо вигляду портфоліо
Тут справа смаку, але я вважаю, що текст сприймається краще, коли він візуально чимось розбавлений. Навіть три сторінки суцільних літер несвідомо викликають бажання відволіктися на щось більш яскраве, цікаве та перспективно розважальне. Тому оформити портфоліо у тому ж Word або Google Docs — це, як на мене, самогубство. А от в елементарній презентації можна задіяти уяву та не лише ненудно сконструювати портфоліо, а й структурувати його. Адже копірайтерам, журналістам і всім, хто працює з текстом, складніше у цьому плані — ти ж не підеш лупити свою статтю про синдром Альцгеймера, наприклад, на Behance. От і викручуйся».
Як скласти портфоліо дизайнеру
«У дизайнерському середовищі побутують дві кардинально різні думки. Перша — хорошому дизайнерові портфоліо не потрібне. Друга — без портфоліо дизайнер не дизайнер, бо “Що ти будеш потенційним клієнтам показувати?”.
Працювати без портфоліо дійсно можна і навіть досить успішно. Але в якийсь момент його відсутність зупинить ваш зріст.
На початку кар’єри дизайнера у мене не було портфоліо, а всі клієнти приходили за рекомендаціями. От тільки вони розраховували на такий же цінник, як заплатили їхні знайомі, хоча для них я міг робити айдентику рік тому, а тепер вона коштує в два рази дорожче. Чим більше я зростав як професіонал у якості та в ціні, тим більшою ставала потреба у портфоліо, тому я активно взявся за цю задачу.
Скільки проєктів включати до портфоліо
Я переглядаю портфоліо дизайнерів як арт-директор при прийомі на роботу і як куратор при відборі на курс. І для розуміння рівня дизайнера мені достатньо трьох проєктів. Звичайно, чим більше ви оформили, тим краще. Але три проєкти — це мінімум. Намагайтеся оформити п’ять найкращих.
Що оформлювати, а що не варто?
Чіткої відповіді немає, але постарайтеся щоб проєкти відповідали наступним критеріям.
- У пріоритеті повинні бути реалізовані проєкти. Коли клієнт або роботодавець бачить реалізований проєкт, він розуміє, що ви вже пройшли через пекло виробництва і зможете це повторити.
- Показуйте проєкти, які подобаються особисто вам. Пам’ятайте: які проєкти — такі й клієнти. Якщо для вас важливо працювати у конкретному стилі, покажіть якомога більше подібних проєктів. І навпаки — якщо вам не подобається якийсь стиль, але є відповідний проєкт, краще не додавайте його у портфоліо.
- Мінімум три проєкти мають бути за вашою спеціалізацією. Наприклад, айдентика, дизайн логотипів або дизайн презентацій. І ще два нехай будуть за додатковими напрямками. Наприклад, якщо ви, як і я, спеціалізуєтесь на айдентиці, то додатковим напрямком для вас може бути дизайн постерів або ілюстрації — щось, що посилить ваш основний напрямок. Так буде зрозуміло, що у вас є різні навички і що ви можете зробити щось більше за логотип. Але ваша основна спеціалізація завжди повинна переважати.
Як оформити проєкт у портфоліо
- Намагайтеся оформити проєкт таким чином, щоб там були не тільки картинки, але і користь для клієнта. Для цього розкажіть історію проєкту — від загального до конкретного, від завдання до результату.
- Опишіть загальні відомості про клієнта або проєкт: місто, сферу діяльності компанії і найважливіше — якою була ваша задача.
- Потім опишіть концепцію проєкту: розкажіть про ідею і опишіть метафору, наприклад, айдентики.
- Далі — рішення. Це найбільший блок, де ви розповідаєте, що зробили і чому.
- В останньому блоці зробіть акцент на фішках в проєкті та розкажіть, для чого це було зроблено.
Де робити портфоліо
Де зібрати портфоліо, залежить від того, як ви хочете його використовувати. Це може бути особистий сайт або Behance, ви можете завантажити картинки в Instagram або Pinterest. Подумайте, що зручно вашим клієнтам і де вийде красивіше продемонструвати свої роботи. Якщо важливо показати, як працює код або важка анімація — не обійтися без власного сайту. Якщо проєкти прості і вміщуються в 10 картинок — буде досить Instagram. Краще, щоб портфоліо було всюди, де можна. Але тільки не в RAR-архіві.
Остання порада: вирішіть, для кого ви робите портфоліо. Якщо для клієнтів, то покажіть результат і складність завдання, а також розкажіть, як ви героїчно його виконували. Якщо ви хочете просто похвалитися перед колегами, то забудьте про функцію і історії та робіть максимально красиво. І нехай вас похвалять і поставлять лайк».
Як скласти портфоліо SMM-нику
«Портфоліо для SMM-ника, як мені здається, не дуже типова штука. Найперше значення тут мають не конкретні проєкти, над якими людина працювала, а її досвід і знання у певній сфері або декількох (у залежності від вимог вакансії) — у копірайтингу, дизайні, фото- та відеозйомці, налаштуваннях реклами, а також чи знайома людина з трендами і алгоритмами роботи соціальних мереж, чи вміє спілкуватися з аудиторією, розробляти стратегії, працювати в команді.
Стандарти та вимоги у різних агенціях та інхаус-командах можуть сильно відрізнятися. За досвідом роботи над проєктом можуть ховатися як універсальні обов’язки — від дизайну до реклами, так і відповідальність лише за відповіді на коментарі і розміщення публікацій, тоді як стратегію і контент створювали зовсім інші члени команди.
Тому це той випадок, коли важливіше один раз побачити результат, ніж прочитати назви 10 проєктів. З цієї причини ми майже ніколи не переходимо до співбесіди, не розглянувши тестове завдання кандидата.
Не бійтеся тестових завдань
Найперша порада, яку я можу дати — не боятися тестових. Навіть найкрутіший спеціаліст з тієї чи іншої причини може не відповідати конкретній вакансії, і тестове — найкращий спосіб перевірити це для обох сторін. Під час роботи над тестовим завданням кандидат може зрозуміти, наприклад, що на нього чекають не зовсім ті обов’язки, які він собі уявляв, і не марнувати свій час надалі.
Як описати свій досвід
Якщо ми говоримо про перший лист, коли тестове ще не запропонували — я б порадила додати до CV реальні приклади своїх робіт, що ілюструють виконання вами саме тих типів задач, що вказані у вакансії. Це можуть бути скріншоти конкретних публікацій, опис і результати налаштованих вами рекламних кампаній зі скріншотами супутніх матеріалів тощо. Так ви дасте змогу команді проєкту швидко оцінити результат і, можливо, позбавити вас додаткових етапів перевірки.
Також важливим є навчання — позначки про відвідування курсів і майстер-класів. Це характеризує кандидата як цілеспрямованого і зацікавленого у розвитку саме в цій сфері співробітника.
Кваліфікацію, необхідну для роботи в SMM, часто помилково занижують, тому у сфері багато початківців та людей без досвіду, що «шукають себе».
Але, якщо тільки мова не йде про одну подію чи сезонний проєкт, роботодавець, ймовірно, зацікавлений у довготривалій співпраці.
А ще у такій динамічній сфері, як SMM, дуже важливо тримати руку на пульсі трендів, апгрейдів і подій. Тому як зазначення навчальних заходів, так і мотиваційний текст зі згадкою ваших улюблених ресурсів для моніторингу подій у сфері можуть зіграти вам на користь.
Що стосується оформлення
Це не найважливіше, але точно впливає на враження. Помилки у мотиваційному листі для копірайтера чи погано зверстана презентація для дизайнера — це маячки, на які роботодавець, ймовірно, зверне увагу. Компактне та акуратне оформлення — те, що у будь-якому випадку буде вас характеризувати як професіонала, тож краще будьте уважні та приділіть час деталям та перевірці».
Сподіваємось, ви скористайтесь цими порадами і зробите якісне портфоліо, яке принесе вам багато гарних замовників і нових проєктів.
0 комментариев
Добавить комментарий