Менш ніж за сто років комп'ютери пройшли шлях від гігантських пристроїв більше квартири до ноутбуків розміром з книгу. Мишка виникла в ході природної еволюції - користувачеві потрібен був зручний маніпулятор, щоб працювати з об'єктами на екрані і віддавати команди комп'ютеру.
Перший прототип комп'ютерної миші
Першу комп'ютерну мишку представив Дуглас Енгельбарт зі Стенфордського дослідницького інституту на виставці інтерактивних пристроїв в Каліфорнії. Разом з групою колег 9 грудня 1968 року він показав, як буде виглядати робота на персональному комп'ютері майбутнього. На презентації він не тільки набирав текст за допомогою звичної клавіатури, а й міг виділити і перемістити будь-яке слово на екрані за допомогою миші.
Вона сильно відрізнялася від сучасних пристроїв - контролер складався з масивного дерев'яного корпусу з єдиною кнопкою в кутку. А внизу були два перпендикулярних диска. Це дозволяло курсору рухатися в чотирьох напрямках по осях X і Y. Сам курсор на екрані виглядав як світлова пляма і нічим не нагадував стрілку
Енгельбарт запатентував винахід в 1970 році. Тоді у контролера і з'явилося звичне назва - провід, який з'єднував пристрій з комп'ютером, нагадував хвіст миші.
Перша серійна комп'ютерна мишка
У 1981 році компанія Xerox випустила персональний міні-комп'ютер Xerox Alto, в комплект якого вперше увійшла миша. Вона стала легше і зручніше - корпус був виготовлений із пластику, кількість кнопок збільшилася до трьох. Курсор приводився в рух за допомогою кулі і двох роликів, розташованих усередині. В СРСР аналогічні пристрої називали «Колобок» - через обертову опорну кульку.
У конструкції був мінус - пил накопичувалася на кулі і з часом засмічувала ролики. Через це курсор ставав неточним або повністю «забивався», що ускладнювало роботу вдвічі. Тому використовувати таку мишу можна було тільки на спеціальному килимку.
Щоб мишка працювала справно, потрібно було відкрутити нижню пластикову панель, дістати ролики і кульку і почистити їх. Інженери зрозуміли, що наступний крок - передбачити можливість для легкого розбирання і чищення пристрою.
Перша миша коштувала $400. Сьогодні такий контролер обійшовся б у $ 1100 з урахуванням інфляцій і змін на валютному ринку за цей час. Через високу ціну прототип Xerox не став масовим і популярним.
Перша доступна миша на ринку
У грудні 1979 року 24-річний Стів Джобс в музеї комп'ютерних технологій познайомився з графічним інтерфейсом, який розробила компанія Xerox. Ідея управляти комп'ютером за допомогою контролера сильно вразила підприємця, і той вирішив випустити власну модель.
Якби тоді Xerox розуміла потенційні можливості свого винаходу, то компанія перетворилася б в промислового гіганта, що перевершує масштаби IBM, Microsoft і самої Xerox разом узятих.- Стів Джобс, співзасновник корпорації Apple
Джобс захотів зробити мишку масовим продуктом, тому дав дизайнерам кілька установок: собівартість пристрою не може перевищувати $ 15, вона повинна бути довговічною, і щоб її можна було використувати на будь-якій поверхні, навіть водячи по джинсам. Тільки так вийшло б уникнути помилок Xerox.
У 1983 році Apple купила ліцензію Xerox і випустила першу власну мишку в комплекті до комп'ютера Lisa. За рахунок розвитку технологій компанії вдалося скоротити витрати на виробництво, тому ціна одного пристрою зменшилася до $ 25.
Інженери Apple не стали копіювати модель Xerox навіть в дизайні - замість трьох кнопок залишили одну, але широку. Ця кнопка виконувала одну опцію. Користувачі могли натискати її двома пальцями.
Корпус миші отримав більш гладкі лінії і закруглені краї.
Поява коліщатка для прокрутки
Спочатку смуга прокрутки вважалася одним з елементів екранного інтерфейсу, як кнопка або поле введення - щоб переміщатися по документу, потрібно було кликати по смузі. Трохи пізніше інженери зрозуміли необхідність створення окремого інструменту, який би відповідав за прокрутку сторінок.
Над розробкою технології scroll-wheel незалежно один від одного працювали відразу кілька винахідників, не підозрюючи про роботу один одного. На конференції ACM SIGCHI в 1989 році Джина Даніель Венол з Apple представила прототип миші з горизонтальним коліщатком для прокрутки і переміщення по осі Z. Джек МакКоулі стверджує, що приблизно в той же час розробив ранній прототип миші з колесом для осі Z.
У масове виробництво миші з колесом прокрутки запустила компанія Microsoft в 1996 році, випустивши модель IntelliMouse. Ідею розробив Ерік Мішельман.
На двокнопковій миші спочатку з'явилася невелика середня - третя - кнопка для включення і виключення прокрутки, яка незабаром трансформувалася в колесо. За допомогою нього можна було гортати текстові документи або масштабувати зображення.
Перша версія IntelliMouse була механічного типу, але відрізнялася тим, що її можна було використовувати без килимка. Така миша коштувала $ 84,95.
Поява додаткових кнопок
Виробники продовжували працювати над функціональністю: додавали на свої моделі додаткові кнопки під великий, вказівний і середній палець.
Деякі кнопки служили для внутрішнього налаштування миші, наприклад, для зміни чутливості, інші - дозволяли запускати додатки, керувати рівнем гучності і відтворювати аудіо-і відеофайли з допомогою сервісних програм.
Миші з додатковими кнопками виявилися дуже популярні серед геймерів в 2000-х - попит на такі контролери виріс майже вдвічі. Щоб запрограмувати клавіші на будь-які дії, користувачеві потрібно було лише встановити необхідні драйвери. Наприклад, за допомогою додаткових кнопок можна було пересувати персонажа в грі або робити подвійні-потрійні клацання.
Додаткові кнопки також спрощували роботу офісним співробітникам: можна було запустити браузер, перейти на потрібну сторінку в інтернеті, а потім на стартову і повернутися назад за допомогою бічних кнопок.
Перша оптична миша
В кінці 90-х друге покоління оптичних мишей стало масовим. Microsoft оновила IntelliMouse - вона стала першою оптичною мишею серійного виробництва. Пильні кульку і ролики замінили світлодіоди і цифрова камера. Курсор став більш точним, а сміття не потрапляло в корпус.
Усередині пристрою розташовувався випромінювач світла і спеціальний датчик, що нагадує відеокамеру. Він безперервно робив знімки поверхні столу і визначав напрямок і величину зміщення мишки.
У оптичних сенсорів були і деякі недоліки: вони нестабільно працювали на скляних, дзеркальних і полірованих поверхнях.
Перша бездротова лазерна миша
У 2001 році вийшла перша серійна бездротова миша, а в 2004 році компанія Logitech випустила першу в світі мишку з лазерним сенсором.
Сенсор був в десятки разів чутливіший оптичного - тому курсор на екрані відображався більш точно і не смикався. Керувати мишкою можна було на будь-якій поверхні, крім дзеркальної.
Короткохвильовий лазер, задіяний як джерело світла, передавав більш контрастну картинку на світлочутливу матрицю, тим самим багаторазово збільшуючи чутливість миші до переміщень у порівнянні з оптикою. А також лазер автоматично відключався, як тільки користувач відривав мишу від поверхні - це заощаджувало енергію.
Дизайнери Logitech постаралися додати миші максимально зручну форму, а також зробили розташування кнопок більш комфортним. Корпус повторював форму руки, але така миша була розрахована тільки на правшів.
Зміна дизайну
2000-2010-ті - час експериментів. Еволюція контролерів пішла по шляху поліпшення ергономіки та дизайну: маніпулятори ставали все більш компактними, кути згладженими, а кольори більш різноманітними.
Трохи пізніше інженери почали приділяти більше уваги комфорту використання і стабілізації: з'явилися миші Palm-grip, при використанні яких вся долоня обхоплює мишку і виходить повний контакт з поверхнею. Потім - Finger-tip, коли миша утримується тільки пальцями, зменшуючи число точок дотику з корпусом.
Дотримуючись трендів, в 2009 році Apple створила Magic Mouse. На корпусі контролера не було кнопок, а натискання можна було здійснити на будь-яку частину верхньої панелі корпусу. За допомогою сенсорної матриці можна було прокручувати текст і сторінки по вертикалі і горизонталі, робити правий і лівий кліки, масштабувати документи і зображення.
Можливість працювати на декількох комп'ютерах одночасно
У 2018 році в рамках серії МХ Master компанія Logitech запустила в продаж MX Master 2S - першу професійну миша, яка дозволяє працювати на декількох комп'ютерах одночасно і переміщати документи, зображення і текст між екранами. Вона працює на будь-якій поверхні і тримає заряд два місяці.
Перша миша з безшумним надшвидким коліщатком прокрутки
Восени 2019 року Logitech запускає в продаж третю за рахунком мишку в лінійці - MX Master 3. Вона призначена для професіоналів - програмістів, інженерів і дизайнерів. За допомогою нової моделі можна продуктивніше працювати з цифровим контентом: безшумно прокручувати тисячі рядків тексту за секунди, копіювати і вставляти з буфера файли, зображення та документи на різних ПК і в різні операційні системи.
0 комментариев
Добавить комментарий