Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

  • 30 сентября, 13:41
  • 9271
  • 0

Менш ніж за сто років комп'ютери пройшли шлях від гігантських пристроїв більше квартири до ноутбуків розміром з книгу. Мишка виникла в ході природної еволюції - користувачеві потрібен був зручний маніпулятор, щоб працювати з об'єктами на екрані і віддавати команди комп'ютеру.

Перший прототип комп'ютерної миші

Першу комп'ютерну мишку представив Дуглас Енгельбарт зі Стенфордського дослідницького інституту на виставці інтерактивних пристроїв в Каліфорнії. Разом з групою колег 9 грудня 1968 року він показав, як буде виглядати робота на персональному комп'ютері майбутнього. На презентації він не тільки набирав текст за допомогою звичної клавіатури, а й міг виділити і перемістити будь-яке слово на екрані за допомогою миші.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Вона сильно відрізнялася від сучасних пристроїв - контролер складався з масивного дерев'яного корпусу з єдиною кнопкою в кутку. А внизу були два перпендикулярних диска. Це дозволяло курсору рухатися в чотирьох напрямках по осях X і Y. Сам курсор на екрані виглядав як світлова пляма і нічим не нагадував стрілку

Енгельбарт запатентував винахід в 1970 році. Тоді у контролера і з'явилося звичне назва - провід, який з'єднував пристрій з комп'ютером, нагадував хвіст миші.

Перша серійна комп'ютерна мишка

У 1981 році компанія Xerox випустила персональний міні-комп'ютер Xerox Alto, в комплект якого вперше увійшла миша. Вона стала легше і зручніше - корпус був виготовлений із пластику, кількість кнопок збільшилася до трьох. Курсор приводився в рух за допомогою кулі і двох роликів, розташованих усередині. В СРСР аналогічні пристрої називали «Колобок» - через обертову опорну кульку.

У конструкції був мінус - пил накопичувалася на кулі і з часом засмічувала ролики. Через це курсор ставав неточним або повністю «забивався», що ускладнювало роботу вдвічі. Тому використовувати таку мишу можна було тільки на спеціальному килимку.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Щоб мишка працювала справно, потрібно було відкрутити нижню пластикову панель, дістати ролики і кульку і почистити їх. Інженери зрозуміли, що наступний крок - передбачити можливість для легкого розбирання і чищення пристрою.

Перша миша коштувала $400. Сьогодні такий контролер обійшовся б у $ 1100 з урахуванням інфляцій і змін на валютному ринку за цей час. Через високу ціну прототип Xerox не став масовим і популярним.

Перша доступна миша на ринку

У грудні 1979 року 24-річний Стів Джобс в музеї комп'ютерних технологій познайомився з графічним інтерфейсом, який розробила компанія Xerox. Ідея управляти комп'ютером за допомогою контролера сильно вразила підприємця, і той вирішив випустити власну модель.

Якби тоді Xerox розуміла потенційні можливості свого винаходу, то компанія перетворилася б в промислового гіганта, що перевершує масштаби IBM, Microsoft і самої Xerox разом узятих.-  Стів Джобс, співзасновник корпорації Apple

Джобс захотів зробити мишку масовим продуктом, тому дав дизайнерам кілька установок: собівартість пристрою не може перевищувати $ 15, вона повинна бути довговічною, і щоб її можна було використувати на будь-якій поверхні, навіть водячи по джинсам. Тільки так вийшло б уникнути помилок Xerox.

У 1983 році Apple купила ліцензію Xerox і випустила першу власну мишку в комплекті до комп'ютера Lisa. За рахунок розвитку технологій компанії вдалося скоротити витрати на виробництво, тому ціна одного пристрою зменшилася до $ 25.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Інженери Apple не стали копіювати модель Xerox навіть в дизайні - замість трьох кнопок залишили одну, але широку. Ця кнопка виконувала одну опцію. Користувачі могли натискати її двома пальцями.

Корпус миші отримав більш гладкі лінії і закруглені краї.

Поява коліщатка для прокрутки

Спочатку смуга прокрутки вважалася одним з елементів екранного інтерфейсу, як кнопка або поле введення - щоб переміщатися по документу, потрібно було кликати по смузі. Трохи пізніше інженери зрозуміли необхідність створення окремого інструменту, який би відповідав за прокрутку сторінок.

Над розробкою технології scroll-wheel незалежно один від одного працювали відразу кілька винахідників, не підозрюючи про роботу один одного. На конференції ACM SIGCHI в 1989 році Джина Даніель Венол з Apple представила прототип миші з горизонтальним коліщатком для прокрутки і переміщення по осі Z. Джек МакКоулі стверджує, що приблизно в той же час розробив ранній прототип миші з колесом для осі Z.

У масове виробництво миші з колесом прокрутки запустила компанія Microsoft в 1996 році, випустивши модель IntelliMouse. Ідею розробив Ерік Мішельман.

На двокнопковій миші спочатку з'явилася невелика середня - третя - кнопка для включення і виключення прокрутки, яка незабаром трансформувалася в колесо. За допомогою нього можна було гортати текстові документи або масштабувати зображення.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Перша версія IntelliMouse була механічного типу, але відрізнялася тим, що її можна було використовувати без килимка. Така миша коштувала $ 84,95.

Поява додаткових кнопок

Виробники продовжували працювати над функціональністю: додавали на свої моделі додаткові кнопки під великий, вказівний і середній палець.

Деякі кнопки служили для внутрішнього налаштування миші, наприклад, для зміни чутливості, інші - дозволяли запускати додатки, керувати рівнем гучності і відтворювати аудіо-і відеофайли з допомогою сервісних програм.

Миші з додатковими кнопками виявилися дуже популярні серед геймерів в 2000-х - попит на такі контролери виріс майже вдвічі. Щоб запрограмувати клавіші на будь-які дії, користувачеві потрібно було лише встановити необхідні драйвери. Наприклад, за допомогою додаткових кнопок можна було пересувати персонажа в грі або робити подвійні-потрійні клацання.

Додаткові кнопки також спрощували роботу офісним співробітникам: можна було запустити браузер, перейти на потрібну сторінку в інтернеті, а потім на стартову і повернутися назад за допомогою бічних кнопок.

Перша оптична миша

В кінці 90-х друге покоління оптичних мишей стало масовим. Microsoft оновила IntelliMouse - вона стала першою оптичною мишею серійного виробництва. Пильні кульку і ролики замінили світлодіоди і цифрова камера. Курсор став більш точним, а сміття не потрапляло в корпус.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Усередині пристрою розташовувався випромінювач світла і спеціальний датчик, що нагадує відеокамеру. Він безперервно робив знімки поверхні столу і визначав напрямок і величину зміщення мишки.

У оптичних сенсорів були і деякі недоліки: вони нестабільно працювали на скляних, дзеркальних і полірованих поверхнях.

Перша бездротова лазерна миша

У 2001 році вийшла перша серійна бездротова миша, а в 2004 році компанія Logitech випустила першу в світі мишку з лазерним сенсором.

Сенсор був в десятки разів чутливіший оптичного - тому курсор на екрані відображався більш точно і не смикався. Керувати мишкою можна було на будь-якій поверхні, крім дзеркальної.

Короткохвильовий лазер, задіяний як джерело світла, передавав більш контрастну картинку на світлочутливу матрицю, тим самим багаторазово збільшуючи чутливість миші до переміщень у порівнянні з оптикою. А також лазер автоматично відключався, як тільки користувач відривав мишу від поверхні - це заощаджувало енергію.

Дизайнери Logitech постаралися додати миші максимально зручну форму, а також зробили розташування кнопок більш комфортним. Корпус повторював форму руки, але така миша була розрахована тільки на правшів.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Зміна дизайну

2000-2010-ті - час експериментів. Еволюція контролерів пішла по шляху поліпшення ергономіки та дизайну: маніпулятори ставали все більш компактними, кути згладженими, а кольори більш різноманітними.

Трохи пізніше інженери почали приділяти більше уваги комфорту використання і стабілізації: з'явилися миші Palm-grip, при використанні яких вся долоня обхоплює мишку і виходить повний контакт з поверхнею. Потім - Finger-tip, коли миша утримується тільки пальцями, зменшуючи число точок дотику з корпусом.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Дотримуючись трендів, в 2009 році Apple створила Magic Mouse. На корпусі контролера не було кнопок, а натискання можна було здійснити на будь-яку частину верхньої панелі корпусу. За допомогою сенсорної матриці можна було прокручувати текст і сторінки по вертикалі і горизонталі, робити правий і лівий кліки, масштабувати документи і зображення.

Можливість працювати на декількох комп'ютерах одночасно

У 2018 році в рамках серії МХ Master компанія Logitech запустила в продаж MX Master 2S - першу професійну миша, яка дозволяє працювати на декількох комп'ютерах одночасно і переміщати документи, зображення і текст між екранами. Вона працює на будь-якій поверхні і тримає заряд два місяці.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом

Перша миша з безшумним надшвидким коліщатком прокрутки

Восени 2019 року Logitech запускає в продаж третю за рахунком мишку в лінійці - MX Master 3. Вона призначена для професіоналів - програмістів, інженерів і дизайнерів. За допомогою нової моделі можна продуктивніше працювати з цифровим контентом: безшумно прокручувати тисячі рядків тексту за секунди, копіювати і вставляти з буфера файли, зображення та документи на різних ПК і в різні операційні системи.

Як змінювалася комп'ютерна мишка: від дерев'яного куба до моделей з сенсорним тачпадом


0 комментариев
Сортировка:
Добавить комментарий

IT Новости

Смотреть все