Не минуло і пів року, як я знову вирішив повернутися до своєї улюбленої рубрики дописів з фотопорівняннями. Звісно, я чекав теплої пори, адже фіксувати на світлинах сіру зиму не було ніякого бажання.
Дві філософії мобільного фото
Якщо ви пропустили мої попередні статті, то ловіть посилання, там же ви зможете знайти багато відповідей на запитання, що стосуються мобільного фото, програмного забезпечення, алгоритмів обробки та багато іншого.
- iPhone 14 Pro проти Canon EOS 1100D або любительська дзеркалка з минулого проти айфонографії
- Google Camera – секретна зброя мобільного фотографа у порівнянні зі стоковою камерою. Перетворюємо ваш бюджетний смартфон на Pixel
- Фотоапарат з 2000-х проти смартфона — гідна конкуренція. Або чесна оптика Canon A590 IS проти бездушних алгоритмів Samsung S21 FE
- Старий японець проти Samsung: битва відеокамер (чи побиття) на прикладі Samsung S21 FE, Canon DC 21 та Samsung GT-i8262
З попередніх матеріалів та фідбеку стає зрозуміло, що більшості читачів важлива вже не стільки “природність” чи якість самих світлин, скільки можливість зробити фото в будь-який момент з мінімальним втручанням у процес налаштувань. Саме доступність мобільного фото стала його основним козирем, на відміну від фотоапаратів.
І тут виникає логічне питання: що робити тим поціновувачам, які все ж таки хочуть отримати “натуральність” світлин класичних дзеркальних фотоапаратів водночас з перевагами доступності “мобільного” фото?
Сегмент “смартфонного фото” на цей момент має дві протилежні філософії… Одна з них масова: на її стороні агресивний HDR, “перешарп”, завищена насиченість і контрастність контурів, технології “покращення”, а з недавніх пір ще й домальовування у виконанні ШІ.
Всі ці фічі полюбляє абсолютна більшість користувачів смартфонів, я вирішив назвати цю філософію “Інстаграмною”.
На світлій стороні сили у нас знаходиться друга модель, представники якої перебувають у тотальній меншості. Її основним девізом можна рахувати вираз: “ліпше гірка правда, ніж солодка брехня”. Девайси такого типу не намагаються перетворити ніч на день, шум на акварельні мазки, а сіре небо на веселку… Я б назвав цей підхід “стара школа”.
Sony Xperia 1 – захисник японської моралі
Щоб продемонструвати прірву між концепціями “інстаграмного фото” та “старої школи” я вирішив підібрати два смартфони, кожен з яких орієнтований на окрему категорію користувачів. Вони відрізняються не тільки своїм підходом у реалізації світлин, а ще й 5-річною різницею у віці, тобто маємо ще й битву поколінь.
Отож, нумо знайомитись – Sony Xperia 1 2019 року випуску. Його девіз: “у самурая немає цілі, тільки шлях…” (З детальним оглядом на ITC ви можете ознайомитись тут). Конкретно мій екземпляр є чистокровним японцем, що передбачався суто для внутрішнього ринку.
Для мене головним недоліком японських смартфонів у плані фотографування є неможливість без перепрошивання відключити звук затвора.
Ця кумедна історія тягнеться ще з початку 2000-х років. З появою перших телефонів з вбудованою камерою хитрі японці у метро та іншому громадському транспорті почали таємно фільмувати жінок під спідницею. Ніякі законодавчі заборони нічого не могли з цим зробити, тому виробників напряму зобов’язали зробити невимикаємий звук камери для запобігання секретної зйомки.
Так що у вас не вийде сфотографувати сплячого кота, не розбудивши його докучливим клацанням.
При знайомстві з Sony Xperia 1 складається враження, ніби це гаджет з іншої планети. Він є повною протилежністю смартфонів масового сегмента, починаючи від своєї лаконічної прямокутної форми та закінчуючи нестандартним співвідношенням сторін екрана – 21х9. Але і це ще не все: ніби у насмішку над конкурентами сучасності вже у 2019 він пропонує нам дисплей, який має більшу щільність пікселів (PPI), ніж 99% смартфонів 2024 року.
Щоб підкреслити саме направленість на TruePhoto компанія Sony встановила основний фотомодуль на базі сенсора Sony Exmor RS зі світлосилою – f/1.6. Крім основної камери у нас в наявності двократний телеоб’єктив (як на мене, найслабша ланка, враховуючи цінову категорію смартфона) та ширококутна камера.
Для поціновувачів фото виробники реалізували окрему кнопку для запуску фото додатка.
Samsung Galaxy S24 – більше мегапікселів хороших і різних
Спробуймо розібратись, що пропонує нам S24. Його основний фотомодуль побудований на основі Samsung ISOCELL GN5 зі світлосилою f/1.8 та може похвалитися матрицею на цілих 50 мегапікселів. Тобто, “на папері” з однієї сторони у нас менша світлосила у порівнянні з Sony Xperia 1, але більша кількість пікселів, що в теорії може сказатися на деталізації. Як ситуація виглядає у реальності, ми розберемося трошки пізніше.
Я впевнений, що у багатьох читачів виникне доцільне питання: чому я обрав для порівняння саме Samsung S24? (З його детальним оглядом на ITC ви можете ознайомитись тут). На це є одразу декілька причин:
- У I кварталі 2024 року Samsung займає лідерство на ринку смартфонів, обганяючи компанію Apple. Мене цікавив якомога масовіший продукт, що відображає сучасні тенденції у фото тематиці.
- Необхідний щось вище за середнячка, адже Sony Xperia 1 хоч і віковий, але також належав до недешевого сегмента смартфонів.
- Фото можливості Apple iPhone мені в цілому прогнозуємо зрозумілі й не несуть якоїсь інтриги. Тому дані смартфони я цього разу обійду стороною.
Загалом Samsung S24 всім своїм виглядом намагається продемонструвати, що орієнтований на максимальне охоплення ринку і прагне сподобатися всім, його форма і виконання дуже нагадує мені iPhone 15Pro. Якщо взяти для прикладу більш віковий Galaxy S21, то там не було такого акценту на матеріалах. У свій час це викликало обурення у фанатів, які платили за смартфон, що виглядав гірше, ніж бюджетники за 200 доларів.
Але повернемося до камер… Слідуючи сучасним тенденціям, вони намагаються підкреслити бутафорний діаметр оптики, який не несе ніякої практичної користі, але прагне своїм розміром навіяти потенційним користувачам думку, про потенційно високі фотоможливості. В наш час цим грішать майже всі виробники, що іноді доходить до маразму, тому не скажу що Samsung тут сильно “перегнули палку”.
Основна камера S24 фотографує з полем зору 85 градусів на відміну від Sony Xperia 1, де у нашому розпорядженні більш стандартні 78 градусів.
Як по мені, 85 – це компроміс і та сама орієнтованість на маси, які не дуже переймаються спотвореними краями світлин в спробі осягнути ширший простір. Особисто для мене – це являється недоліком. Мій старий Samsung S21 FE також фотографував зі звичним полем зору, аналогічним у Sony Xperia 1.
Порівняння камер
Зйомка у похмуру погоду
Так сталося, що в перші дні тестування мені не дуже пощастило з погодою. Однак в цьому є і плюс, адже чим більше сценаріїв вийде продемонструвати, тим краще для загального розуміння картини.
Перше, що впадає в око на цій світлині — це спроба алгоритмів обробки у Samsung прикрасити абсолютно сіре небо, додавши до нього голубих відтінків.
Це вже перший дзвоник інстаграмної філософії, в якій головна характеристика — “зробити красиво”.
Поглянувши на листя каштана в правій частині світлини можемо побачити, що S24 у пробі усереднити брекетінгом загальну картину, втратив при цьому тіні та темніші ділянки між листями. А от контрастності деталей на плитці хоч відбавляй — це наслідок роботи алгоритмів HDR. Складається враження, що на плитці розсипали багато дрібного битого скла. Однак, деякі вважають, що даний ефект “шарпенінгу” додає загальної деталізації картинці.
Спеціально для таких заяв про деталізацію пропоную поглянути на красиві номери припаркованого синього Пежо. Тоді стає абсолютно зрозумілим простий факт, що справжня деталізація тут на боці Sony.
Загалом японець намагається правдиво передати природну картинку, хоча іноді промахується в експозиції. Але це навіть додає якоїсь ностальгічної нотки, адже такою хворобою страждали фотоапарати минулого десятиліття.
Наступний сюжет був зроблений під навісом високих дерев, у похмуру погоду та при досить слабкому освітленні. Глянувши на зображення Samsung може здатися, що на вулиці світить сонце, адже картинка досить висвітлена та перенасичена. В реальності все виглядало саме так, як передав нам смартфон від Sony: ніякого прикрашення — справжня сірість і темнота похмурого дня.
В такій ситуації вираз: “Ліпше гірка правда, ніж солодка брехня” постає перед нами у всій красі.
Ну і завершенням “сірої теми” буде локація з заднього плану якої споглядає Михайло Грушевський. Тут нас чекає класична ситуація, яку можна характеризувати словами зі старого Сталкера: “Ти йому про аномалію — він тобі про хабар…” Самсунг у своєму стилі додає більше блакиті небу та більше зелені траві, яка отримує неприродний кислотний відтінок.
Зйомка в приміщенні
Спостережливі фотолюбителі одразу звернуть увагу на декілька деталей. Sony не так сильно усереднює загальну картинку, завдяки цьому можна спостерігати глибшу сцену з м’якими тінями та загальною натуральністю. Ціною за менш агресивний брекетінг стає втрата деталей за вікном, внаслідок інакшої експозиції. При штучному освітленні подібна тенденція в принципі характерна майже для всіх подібних сюжетів.
Загалом реалізація світлин від Experia 1 дуже нагадує мені дзеркальний фотоапарат Canon 600D.
В умовах відсутності штучного освітлення в приміщенні та природного фронтального світла з вікна обидва смартфони вірно виставляють загальну експозицію і за допомогою брекетінгу намагаються зафіксувати як деталі у самому приміщенні, так і за його межами. В даних умовах Samsung чомусь грішить шумом в певних ділянках і водночас не намагається згладити його акварельністю. Sony дана проблема не відома, можливо завдяки більш світлосильній оптиці.
Зйомка в хорошу погоду
Я завжди любив фотографувати сюжети з великою кількістю зелені. Як власника гаджетів S-лінійки починаючи з двадцятої серії мене завжди обурювала некоректна передача зелених відтінків при фільмуванні природи. Стандартна камера завжди перетворювала знімки на якусь незрозумілу кашу з пікселів та токсичним зеленим.
В моєму старому Samsung S21 FE ситуацію виправляла тільки камера від Google, але вона запрацювала тільки після того, як прилетіло оновлення через цілих півтора року після його придбання.
На Samsung S24 гугл-камера відмовилася працювати на відріз, вона стабільно вилітала з помилкою через декілька секунд після запуску. Можливо — це виправлять потім з наступними оновленнями, а до того часу доведеться “терпіти ці борошна”. Насправді при фільмуванні на природі ситуація у S24 краща, ніж у його попередників навіть на штатному додатку. Проте, якщо ви хочете “природної природи”, яка більше нагадує світлини з “дзеркалок”, то вам доведеться довіритись в цьому Sony.
В цій світлині я не маю претензій до жодного з опонентів. Вони обидва намагаються вірно передати загальний сюжет.
Перенасиченість Самсунгу можна з легкістю поправити у фоторедакторі, так само як і додати її для Соні — тут вже на любителя.
А тепер зверніть увагу на небо у S24: воно рівномірно-блакитне, ніби фон накладено у Photoshop – тут постаралися всюдисущі покращувачі. А от у Xperia 1 ми можемо спостерігати поступовий перехід градієнта до білого кольору ближче до горизонту, саме так і є в реальності. Ще один бал до карми “чесного” гаджета))
На прикладі даних світлин стає зрозуміло до чого доводять “покращення” в певних умовах знімання.
Даний сюжет у виконанні Самсунгу можна сміливо назвати “Токсичний ліс”, я думаю додаткові коментарі тут не потрібні. Сонька своєю чергою трошки заплуталась з освітленням, а от до передачі нею кольорів я не маю ніяких претензій.
Телеоб’єктив
Тепер спробуємо розібратися з випадками, коли звичайного об’єктива недостатньо і потрібно скористатися зумом. Навіть зі специфікації стає зрозуміло, що Sony програє в кратності наближення. (2х проти 3х). Тому я вимушений зробити частковий “кроп” для співвідносності у порівнянні. При достатньому освітленні у знімків практично паритет.
Цікавий той факт, що при використанні зуму, Sony також починає грішити акварельністю у світлинах на відміну від основного об’єктива. Пояснення цьому просте, адже телеоб’єктив не може похвалитися такою світлосилою, як центральний, тому приходиться компенсувати шуми алгоритмами обробки.
В принципі — це стає помітним тільки при збільшенні масштабу і звичайні користувачі навряд взагалі будуть прискіпуватись до цього факту.
Цікаво, хтось пам’ятає нашого старого знайомого ще з осінніх тестів. Як бачимо, він пережив цю зиму і готовий далі перевіряти можливості зуму наших смартфонів)
Дане фото спеціально виставляю без кропу, щоб продемонструвати типові умови при яких Sony здувається. Якщо при яскравому освітленні це було не так помітно, то в похмуру погоду світлосили зум-сенсора явно не вистачає і ми отримуємо відверто слабкі знімки. Крім того, в такому випадку автофокус може промахнутися.
При недостатньому освітленні Samsung включає режим домінації, адже Xperia 1 починає катастрофічно втрачати деталізацію в режимі телеоб’єктива. Тому перемога за найкращий зум тут беззаперечно належить Galaxy S24.
Предметне фото та макро
Нерідко будь-кому з нас приходиться “фоткати” звичайні речі, які знаходяться на відстані витягнутої руки. Звісно, навіть в цьому випадку хочеться коректної передачі кольорів та деталей в незалежності від освітлення.
В макрорежимі Самсунг нерідко грішить “штучним” зменшення зони різкості, причому на цьому фото видно, що це швидше результат додаткової обробки (центральна частина різка, а краї вже переходять в замилення, хоча в цілому знаходяться майже на одній відстані). Крім того, в оригіналі ви зможете побачити шуми у виконанні S24, хоча освітлення тут чудове й ISO складає всього 25 одиниць.
У приміщенні під люмінесцентною лампою Самсунг типово для сучасних смартфонів “перешарплює” та усереднює загальний сюжет внаслідок чого частково втрачається глибина та тіні.
А ось цей випадок змусив мене здивуватись і навіть декілька разів перезняти. Для розуміння ситуації, тут було дуже слабке освітлення нічною лампою.
Самсунг просто розгубився, засипав все артефактами і якби я побачив це фото без опису, то подумав би, що ця світлина у виконанні якогось китайця за 100 доларів. Ніби в насмішку над ним камера від Соні тут відпрацювала “на відмінно”. Якщо заглянути в EXIF, то можна побачити тенденцію роботи алгоритмів в Xperia, вони не намагаються завищувати ISO і ризикуючи витримкою, та вірогідністю зловити внаслідок цього нечіткий кадр. Проте в цьому випадку все чудово.
Заради цікавості я сфотографував ще й на більш віковий Samsung S21 FE і навіть він краще упорався, ніж його сучасний колега.
На мою думку — це причина в некоректному спрацюванні алгоритмів обробки й цю ситуацію обов’язково виправлять з оновленнями.
Нічний режим
Ось нарешті ми підійшли до режиму, у якому смартфони показали себе у всій красі домінації над старими фотоапаратами.
Не знаю з якої причини, але Sony чомусь всюди фотографував на заниженому ISO-800, можливо тому ми бачимо, що Самсунг демонструє більшу деталізацію при ISO-2000, хоча і грішить тим, що перетворює ніч на день. На всіх нічних фото ми бачимо подібну тенденцію.
В захист Соні можна додати, що він хоч і програє в деталях, але найбільш правдиво передає освітлення, саме так, як ми бачимо це власними очима у реальності.
Загалом, сучасніші алгоритми Самсунг переганяють в нічному режимі більш світлосильну оптику. Тому перемогу у цій дисципліні здобуває Galaxy S24.
Режим “50 мегапікселів”
Щоразу при збільшенні показників у перегонах мегапікселів профі в один голос стверджують, що це маркетинг. Адже є немало факторів, починаючи від можливостей самого скла пропускати кванти світла, не кажучи вже про геометричні параметри… Проте — це не спиняє виробників малювати шалені числа: 100-200 мегапікселів, намагаючись вразити ними наївних покупців.
Фототехніка дуже схожа з аудіотематикою, адже в обох випадках неможливо у числових характеристиках передати справжній емпіричний досвід та особисте сприйняття.
Так само як заявлений діапазон частот не може передати, як ти почуєш насправді свій улюблений трек, так і мегапікселі не мають нічого спільного з якістю кінцевої світлини.
Тестуючи минулої осені камери iPhone 14 Pro мені досить сподобався режим 48 мегапікселів, він дійсно при хорошому освітленні міг передати більше деталей. Прийшов час перевірити, що продемонструє нам S24.
Подивившись на даний “КРОП”, ми дійсно можемо оцінити збільшення кількості деталей.
Але яка в цьому практична цінність, якщо скориставшись тим самим телеоб’єктивом ми отримаємо наступний результат?
Варто пам’ятати, що великий піксель захоплює більше квантів світла і відповідно забезпечує кращий результат при слабкому освітленні та ширший динамічний діапазон. Тому не спішіть гнатися за маркетинговими гаслами.
Декілька слів про відеоможливості смартфонів
Загалом відеоможливості Samsung Galaxy S24 значно переважають свого опонента Sony Xperia 1, але в цьому заслуга не тільки оптики, а й апаратної складової. Тут порівняно з Xperia 1 втричі потужніший процесор Snapdragon 8 gen 3. Sony вміє знімати максимум у режимі 4К*30 фпс, навідміну від 8К у Samsung. І що саме цікаве — це не бутафорський маркетинговий хід.
Відео у 8К демонструє не тільки чудову деталізацію, а ще й здатно похвалитися непоганою стабілізацією. Швидкодія попередніх апаратних платформ не могла дозволити собі такої розкоші. Нажаль, ютуб чомусь не хоче виставити відео у 8К, тому кого цікавить семпл, то ласкаво прошу в оригінали (посилання в кінці статті).
Прихильники клубу: “FullHD вистачить всім” однозначно скажуть: “Для чого мені 8К, де я це буду відтворювати?” Повірте, є й ті кому потрібна така щільність пікселів саме зараз. 8К – це вже реалії не тільки у великих телевізійних панелях, але й у VR-тематиці, адже вже тепер Apple Vision забезпечує 4К на кожне око.
Samsung обходить Sony у відеопараметрах, проте Xperia змогла себе зарекомендувати в режимі SlowMotion при 720 фпс.
Але це ще не все… на допомогу в нерівній відеобитві приходить Гендальф з роханськими вершниками софт.
Cinema Pro – відчуй себе профі?
Тут нас чекає великий вибір кольорових профілів, крім того, Xperia 1 записує 10-бітне відео HDR у форматі H.265, яке захоплює більше інформації, в результаті чого ми отримуємо добротний динамічний діапазон. На жаль, в програмі немає вбудованого відеоредактора і нам прийдеться шукати щось, що зможе працювати потім з 10-бітним відео 4K HEVC.
Оригінали фото та відео ось ТУТ
Висновки та номінації
Згідно з результатами тестів у DXOMARK камера Samsung Galaxy S24 отримала 133 бали, а Sony Xperia 1 – 87 балів. Але чи відображають ці показові числа хоч якусь реальну картину? Як на мене — не зовсім і це залежить швидше від сценаріїв експлуатації конкретного користувача. Основний акцент у нових смартфонах зосереджений на спробі охопити якнайширшу аудиторію.
Інженери реалізують ті задачі, які перед ними ставлять маркетологи, а ті своєю чергою прекрасно розуміють, що на декількох цінителях гроші не заробиш. Як результат, пріоритет ставиться на широке коло користувачів, які переглядатимуть ці світлини хіба що на своєму ж смартфоні. Тому в більшості сучасних гаджетів і у Samsung S24 ми будемо зустрічати схожі особливості.
На щастя – це не стосується чесного японця з минулого – Sony Xperia 1, який не намагався триматися сучасних тенденцій і всіма своїми можливостями намагається продемонструвати свій окремий шлях самурая.
Замість тисячі слів, які я і так вже написав, висновком стане оголошення своєрідних номінацій за фотографічні досягнення та провали кожного з девайсів.
Основні плюси та мінуси для Samsung Galaxy S24
Основні плюси та мінуси Sony Xperia 1
0 комментариев
Добавить комментарий